Strona głównaStyl życiaAerobik - najlepszy trening dla mózgu w każdym wieku

Aerobik - najlepszy trening dla mózgu w każdym wieku

Nigdy nie jest za późno, żeby wziąć się za ćwiczenia i zadbać o zdrowie mózgu, wynika z badania opublikowanego w magazynie Neurology. Nawet starsze osoby, czy ci którzy dotychczas byli nieaktywni - wszyscy mogą uzyskać lepsze wyniki w testach myślenia i pamięci po zaledwie sześciu miesiącach ćwiczeń aerobowych.
Aerobik - najlepszy trening dla mózgu w każdym wieku
W testach wzięło udział 206 osób, które przed rozpoczęciem sześciomiesięcznego programu nie ćwiczyły zbyt intensywnie. Średni wiek uczestników wynosił 66 lat i żaden z badanych nie miał wcześniej problemów z sercem lub . Na początku wszyscy przeszli testy myślenia i pamięci, a także badanie ultrasonograficzne mierzące przepływ krwi w mózgu. Fizyczne testy powtórzono po trzech miesiącach, a te sprawdzające sprawność intelektualną pod koniec sześciu miesięcy.
Wraz z wiekiem tracimy nieco fizycznie i umysłowo. Jednak, także gdy podjemiemy ćwiczenia w późniejszym życiu, korzyści dla mózgu mogą być ogromne, mówi dr Marc J. Poulin z University of Calgary w Albercie w Kanadzie. - Podczas krew szybciej przepływa przez ciało. Jak wykazało nasze badanie, może to również wywoływać przepływ krwi do mózgu, szczególnie do obszarów odpowiedzialnych za płynność werbalną i funkcje wykonawcze. Odkrycie może być ważne dla osób starszych z ryzykiem różnych form i innych chorób mózgu.
Uczestnicy zostali zapisani na program ćwiczeń aerobowych, który odbywał się trzy dni w tygodniu. W miarę postępów wydłużali trening ze średnio 20 minut dziennie do co najmniej 40 minut. Ponadto raz w tygodniu mieli ćwiczyć samodzielnie.

Badacze odkryli, że po sześciu miesiącach ćwiczeń uczestnicy uzyskali znacząco lepsze wyniki w testach funkcji wykonawczych, a także płynności werbalnej (odpowiadającej za to, jak szybko można pobrać informacje). Poziom poprawy płynności werbalnej był podobny do tego charakterystycznego dla osób o pięć lat młodszych.

Ustalono też, że nastąpił istotny wzrost przepływu krwi do mózgu i był on związany z szeregiem niewielkich, ale znaczących ulepszeń w różnych aspektach myślenia, które zwykle ulegają osłabienia się wraz z wiekiem.
Nasze badanie pokazało, że sześciomiesięczne intensywne ćwiczenia mogą pompować krew do obszarów mózgu, które szczególnie poprawiają umiejętności werbalne, a także pamięć i ostrość umysłu - wyjaśnia dr Poulin.
Wyniki w tym zakresie zwykle słabną wraz z wiekiem, a dzięki ćwiczeniom aerobowym mogą się znacząco poprawiać.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Pola Nadziei
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy