Strona głównaStyl życiaBigos, schabowy i żurek - kuchnia polska w oczach Polaków

Bigos, schabowy i żurek - kuchnia polska w oczach Polaków

Kuchnia polska ma smak słony, a typowe polskie potrawy to bigos, żurek i kotlety schabowe – pokazują wyniki badania „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?” przeprowadzonego przez Kantar TNS na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne.
Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z kuchnią polską, respondenci wskazali smak słony (49%), ziołowy (44%) i kwaśny (39%). Natomiast z dyskusji prowadzonej przez ekspertów programu Polskie Skarby Kulinarne wynika, że kuchnia polska ma tak naprawdę smak słodko-kwaśny (tylko 23% badanych wskazało taką odpowiedź).

fot. Polskie Skarby Kulinarne


Według badanych przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią polską to: (52%), pieprz (36%), chrzan (33%), pietruszka (32%), majeranek (32%) i koperek (29%). Tymczasem w dawnej Polsce królowały przyprawy ziołowe i leśne - jałowiec, estragon, , kminek, czy (dziś zupełnie zapomniane) piołun i arcydzięgiel. Z pierwszych znanych polskich książek kucharskich (opisujących kuchnię dworską i szlachecką) wynika natomiast, że w dawnej Polsce popularne były przyprawy takie, jak szafran, imbir, goździki, gałka muszkatołowa czy cynamon. Przyprawy te były natomiast rzadko wskazywane przez respondentów (od 1 do 3%).

Polska kuchnia to prawdziwe bogactwo smaków, które kształtowało się przez wieki czerpiąc z różnych kultur. Okazuje się, że prawdziwy polski rosół smakuje jak zupa Pho, a torty nie muszą być słodkie – mogą być nawet z kapusty! Warty uwagi jest również fakt, że respondenci najczęściej wskazywali potrawy mięsne, podczas gdy mieszkańcy dawnej Polski przez większą część roku byli bardziej weganami niż mięsożercami. Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94%), kapuśniak (86%), kaszankę (85%), żurek (85%) i kotlet schabowy (83%).

fot. Polskie Skarby Kulinarne

W badaniu zapytano również, czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak kuchni polskiej. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią – pierogi (40%), bigos (34%) i sernik (34%). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.

fot. Polskie Skarby Kulinarne

Polacy regularnie jadają w swoich domach – przygotowane samodzielnie lub przez bliskich – 75% respondentów jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie – u rodziny lub znajomych – jada 69% badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58% badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.

W badaniu przeprowadzonym na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne zapytano również o to, czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Respondenci najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa (85%), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (od 82% do 83%). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.

fot. Polskie Skarby Kulinarne

Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków. Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową.

fot. Polskie Skarby Kulinarne



Polskie Skarby Kulinarne to nowy edukacyjny program społecznej odpowiedzialności biznesu, którego mecenasem jest sieć hurtowni MAKRO Polska, a głównym partnerem – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości Polaków na temat bogactwa polskiej tradycji kulinarnej i rozbudzenie w nich patriotyzmu kulinarnego. Program składa się z dwóch filarów: pierwszym z nich jest edukacja szefów kuchni, restauratorów i uczniów szkół gastronomicznych poprzez warsztaty, spotkania, materiały edukacyjne i wsparcie ekspertów. Drugim filarem programu jest natomiast popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej wśród konsumentów m.in. poprzez cykl filmów i animacji edukacyjnych.

Raport „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2018 roku przez Kantar TNS na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska. Badanie odbyło się metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów – użytkowników Internetu w wieku 18-65 lat.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Kosciol.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X