12-12-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Im bliższa perspektywa wyprawy na świąteczne zakupy, tym większy poziom irytacji – takie wnioski można wysnuć z ostatniego badania PayPal oraz Kantar Millward Brown. Ośmiu na dziesięciu Europejczyków czuje się przytłoczonych myśleniem o poszukiwaniu prezentów oraz koniecznością wyprawy do sklepu wypełnionego ludźmi. Polacy są przy tym najbardziej zestresowanym narodem – ponad jedna trzecia z nas wyraża irytację związaną z przedświątecznymi sprawunkami. Czy istnieje jakiś sposób na uniknięcie świątecznej gorączki?
W badaniu „Świąteczne Problemy Zakupowe” wzięło udział ponad 10 000 respondentów z 10 europejskich krajów. Szczegółowa analiza ich odpowiedzi przybliża postawy oraz emocje towarzyszące Europejczykom podczas .
Lubimy święta, ale niekoniecznie przepadamy za świątecznymi zakupamiChociaż świąteczny czas zwykle jest postrzegany jako szczególny i radosny okres, przygotowania do świąt i związane z nimi zakupy są źródłem psychicznego dyskomfortu dla wielu osób. Wyniki ankiety przeprowadzonej na zamówienie PayPal wskazują, że 34% Polaków odczuwa stres podczas świątecznych zakupów – to najwyższy odsetek wśród narodów Europy. Większość z nas obawia się też, że nie będzie w stanie znaleźć prezentu, którego poszukują (68%).
Do powszechnych obaw można zaliczyć także strach przed kupnem prezentu, który okaże się nietrafiony (56%) czy utratą kontroli nad budżetem (46%), oraz odkładanie polowania na prezenty na ostatnią chwilę (46%). Wśród czynników, które sprawiają, że świąteczna aura traci swój szczególny blask, znalazły się również – 61% respondentów przyznało, że takie zjawiska są przytłaczające. W krajach, które sąsiadują z Polską, poziom negatywnych odczuć związanych ze świątecznymi zakupami był niższy – 1/4 Czechów i zaledwie 1/5 Węgrów odczuwa związany z nimi stres.
Lekarstwo na świąteczną gorączkę znajduje się w sieciPrzedświąteczne sprawunki to niekończąca się lista obowiązków. Planowanie, gotowanie, zapraszanie, odwiedzanie rodziny, robienie zakupów… Za dużo na głowie? Istnieje możliwość wykreślenia wyprawy do sklepów z listy. 6 na 10 Europejczyków deklaruje, że zmniejsza stres związany z zakupem prezentów. 7 na 10 Europejczyków sądzi, że w ten sposób znajdują lepsze okazje cenowe. Podobnie w Polsce: 67% polskich respondentów uważa, że robienie zakupów online może zmienić polowanie na prezenty w znacznie przyjemniejsze doświadczenie. Badani zauważyli wiele zalet kupowania w sieci: uniknięcie tłoku w sklepie (83%), oszczędność czasu (81%) i możliwość kupienia prezentów zza granicy w najlepszej możliwej cenie (78%).