Strona głównaStyl życiaCechy dobrego lidera

Cechy dobrego lidera

Możesz być szefem w pracy lub życiu prywatnym. Samo stanowisko jednak czy odpowiedzialność za rodzinę (bez względu na to, jaką masz płeć) nie oznacza, że wiesz, jak właściwie wypełniać rolę lidera. Sprawdź, co cechuje dobrego przewodnika.
buduje się wiedzą

Niby oczywiste, ale niestety dość często się o tym zapomina. Jeśli więc nie wiedzą, to czym wielu próbuje zdobyć uznanie? Byciem szorstkim i aroganckim oraz traktowaniem innych „z góry". Niektórzy zachowują się tak, bo widzieli to u własnych szefów lub rodziców czy dziadków, inni w ten sposób starają się ukryć niekompetencję. Tymczasem nic nie wzbudza takiego zachwytu inncyh, jak zaskakujące fachowością oceny i wiedza pozwalająca na rozwiązywanie najtrudniejszych problemów.

Daj innym trochę swobody

Efektywnej pracy można oczekiwać od dobrze zorganizowanego, zgranego zespołu, a nie od ludzi, którzy przychodzą do pracy, bo muszą... nie trzeba wprowadzać zewnętrznego „reżimu", żeby uzyskać dobre rezultaty. Podwładni nie powinni bać się wyjść na kawę do biurowej kuchni czy pożartować na open space. Swobodna atmosfera sprzyja zacieśnianiu więzów, a te są niezbędne, gdy wspólnie trzeba wykonywać trudne zadania. W życiu prywatnym swoboda pozostałych członków rodziny powinna być wręcz wpisana w familijne relacje.

Doceniaj wysiłek

Pokaż, że widzisz i doceniasz podwładnych czy członków rodziny. Nie traktuj ich wyjątkowego zaangażowania jako czegoś zwykłego. Każdy potrzebuje uznania, a jeśli większych profitów ze swych starań, traci .

Nie musisz być doskonały

Quod scimus gutta est, ignoramus mare (łac. To, co wiemy, jest kroplą, to czego nie wiemy - morzem). Nawet jeśli dużo wiesz w swojej dziedzinie, nie jesteś w stanie znać rozwiązania każdego problemu. To jasne. Nie musisz budować wizerunku osoby doskonałej, więcej z tego złego niż dobrego, bo może się okazać, że popełnisz wiele błędów za wszelką cenę chcąc uchodzić za chodzącą perfekcję, a co więcej - trudniej Ci będzie się przyznać do pomyłek. Tymczasem i tak zazwyczaj inni doskonale o nich wiedzą...

Naucz się słuchać

Niestety często można obserwować sytuacje, w których zabiegany szef zbywa podwładnych i nawet nie udaje, że skupia się na ich słowach. A traci dużo, bo nie wie, jakie nastroje są w zespole, nie korzysta z potencjału swoich współpracowników, nie rozumie, dlaczego określone rzeczy sprawiają im trudności, etc.

Bądź zaangażowany/a

Jeśli u Ciebie nie dostrzega się poświęceń i pasji, nie licz na taką postawę u pozostałych. Nic tak nie demotywuje, jak zniechęcony, lekceważący obowiązki lider.

Buduj zaufanie

Pokaż, że można na Ciebie liczyć. Dzięki temu ci, którzy mają oryginalne pomysły i świetne rozwiązania, dadzą Ci o tym znać. Ci natomiast, którzy sobie nie radzą, czy pokpili właśnie sprawę, także Cię poinformują i będziesz mógł/mogła dostatecznie szybko zareagować.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

SZEŚĆ + CZTERY =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Kosciol.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X