05-04-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Badania wykazują, że zgromadzone doświadczenia życiowe czynią ludzi szczęśliwszymi niż dobra materialne, choć ciągle postrzegają oni rzeczy materialne jako mające większą wartość.
Naukowcy przeprowadzili wywiady z ludźmi przed i po zrobieniu przez nich zakupów i okazało się, że konsumenci odczuwali życiowe doświadczenia - jak np. weekendowe wycieczki - jako dające więcej niż nabycie jakiejś rzeczy.
- Ludzie naprawdę wiedzą, albo są w stanie przewidzieć, że doświadczenia życiowe pozwolą im być szczęśliwszymi - mówi współautor badań, prof. Ryan Howell na Uniwersytecie Stanowym w San Francisco.
- Tak naprawdę nie doceniają tego, że wartość doświadczeń życiowych znacznie przekracza wartość pieniężną. Nawet jeśli mówi im się, że zgromadzone przeżycia pozwolą im być szczęśliwszymi lub sami o tym wiedzą, wciąż postrzegają przedmioty materialne jako mające wyższą wartość - dodał prof. Howell.
Autorzy analiz sądzą, że powód tego status quo jest taki, iż doświadczenia życiowe oferują „tylko" wspomnienia, a ludzie mają tendencję do postrzegania rzeczywistej wartości swoich dóbr materialnych hic et nunc, tj. tu i teraz.
W naszym sposobie postrzegania świata charakterystyczne jest to, że przywiązujemy wagę do tego, co da się wyliczyć, dość precyzyjnie oszacować. Tymczasem nie można przydać ekonomicznej wartości wspomnieniom i w tym momencie niemal automatycznie umniejszamy ich znaczenie, wyjaśniają autorzy badań.
Podkreślają jednocześnie, że wartość ich analiz wykracza daleko poza ocenę wartościowania zakupów. Poczucie szczęścia bowiem nie jest jako jakieś ulotne, pozytywne emocje, których doświadczamy w tej chwili, mówi prof. Howell. Stanowi ono raczej bardziej stabilny stan emocjonalno-duchowy budowany poprzez sposób postępowania, podejmowane decyzje i doświadczenia.
- Korzyści ze szczęścia są ogromne. Firmy chcą, by ich pracownicy byli szczęśliwsi, bo wówczas są bardziej efektywni. Lekarze chcą, aby ich pacjenci byli szczęśliwsi, ponieważ dzięki temu są zdrowsi. Powinniśmy spróbować dowiedzieć się, jak pomóc ludziom zwiększyć poczucie szczęścia ze względu na wszystkie korzyści, jakie temu towarzyszą, stwierdził prof. Howell.
Wyniki badań opublikowano w Journal of Positive Psychology.