29-04-2022
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jak odkryli psycholodzy z University of Texas w Austin, niektóre zakupy są lepsze niż inne, jeśli chce się odczuwać w danej chwili większą radość. I wbrew powszechnemu przekonaniu większego szczęścia nie przynoszą zakupy rzeczy "trwałych".
Ludzie są szczęśliwsi, gdy wydają pieniądze na zakupy związane z doświadczaniem czegoś w porównaniu z jakichś rzeczy materialnych, mówi psycholog Amit Kumar.
- Jednym z zagadnień, które tak nie zostało dobrze zbadane, jest to, co dzieje się tu i teraz - czy np. jesteśmy szczęśliwsi, wydając pieniądze na doświadczenie lub na przedmiot materialny - mówi Kumar. - Głównym odkryciem wielu eksperymentów jest to, że ludzie odczuwają więcej z doświadczeń niż z nabywania czegoś materialnego - dodaje Kumar.
Ponad dwa tysiące osób, które zostały losowo przypisane do grupy nabywającej przedmioty lub doświadczenia. Uczestnikom przesyłano wiadomości w ciągu dnia, aby monitorować ich emocje i zachowania zakupowe. Ci kupujący rzeczy, sięgali np. po biżuterię, odzież czy meble, tymczasem osoby z drugiej grupy uczestniczyły w wydarzeniach sportowych, jadły posiłki w restauracjach lub angażowały się w inne doświadczenia. Jak odkryto, zadowolenie uczestników, którzy dokonywali „zakupów" doświadczeń, było wyższe w porównaniu z osobami robiącymi zakupy materialne, niezależnie od kosztu przedmiotu.
Według ekspertów, ludzie są bardziej zadowoleni z zakupów empirycznych niż materialnych, niezależnie od tego, kiedy mierzy się ich poczucie szczęścia: przed, w trakcie lub po takim nabytku. Doświadczenia wywołują również większą satysfakcję, mimo że ludzie zazwyczaj spędzają więcej czasu na korzystaniu ze swoich dóbr materialnych. Jak uważają eksperci, możliwym wyjaśnieniem jest dłuższe trwanie doświadczeń w pamięci ludzi, tymczasem postrzegana wartość dóbr materialnych z czasem słabnie.
Jeśli chcesz być szczęśliwszy/a, przesuń część swojej konsumpcji od dóbr materialnych w stronę - mówi Kumar. - To prawdopodobnie doprowadzi do lepszego samopoczucia - dodaje.
Na podstawie: