16-05-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Walka z ubóstwem to codzienność dla 20% Polaków. Choć wskaźniki wzrostu gospodarczego wyglądają optymistycznie - zarabiamy więcej, jest łatwiej o pracę, coraz więcej osób ma wyższe wykształcenie, wciąż znaczny jest odsetek ludzi, którzy nie są w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb życiowych. Problem podjęła kampania „Stop ubóstwu".
Rok 2010 został ogłoszony Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym. Wspólnota Robocza Związków Organizacji Społecznych oraz Polski Komitet Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu przy udziale Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zainaugurowały kampanię „Stop ubóstwu".
Jakkolwiek należymy do Unii Europejskiej - jednego z najlepiej rozwiniętych i najbogatszych regionów świata - co piąty mieszkaniec naszego kraju nie może zaspokoić podstawowych potrzeb życiowych.
Osoby ubogie zmagają się nie tylko z niedostatkiem materialnym, nierzadko są postrzegane jako ludzie niezdarni i nieprzystosowani. Brak akceptacji i zrozumienia potęguje problem i pogłębia alienację. Jak radzi Komisja Europejska, należy zadbać o uczestnictwo wszystkich obywateli w życiu publicznym. Należy rozpoznać potrzeby i problemy tych, którzy doświadczają ubóstwa i pomóc w burzeniu stereotypów oraz napiętnowania ludzi ubogich.
Hasło kampanii brzmi „Dostrzegaj, reaguj". Organizatorzy przygotowali spoty, które zostaną wyemitowane w kilku stacjach telewizyjnych, radiowych oraz opublikowane w gazetach i portalach internetowych. Mają nadzieję, że akcja uwrażliwi społeczeństwo na problemy osób ubogich.