Strona głównaStyl życiaDieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowiecznoości

Dieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowiecznoości

Dieta niskowęglowodanowa zyskała popularność ze względu na skuteczność w odchudzaniu. Okazuje się jednak, że taki sposób jedzenia może zmniejszać szanse na długowieczność.
Dieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowiecznoości [Fot. azurita - Fotolia.com] Brytyjskie badania wykazały, że stosowanie może skrócić długość życia o kilka lat.
W trwających ćwierć wieku wzięło udział ponad 15 tysięcy ludzi, którzy podali dokładne informacje na temat tego, co i w jakich ilościach jedli. Dzięki tym danym autorzy obliczyli, jaki procent kalorii uczestnicy przyjmowali z tłuszczów, węglowodanów i białek.

Okazało się, że osoby, które dostarczały sobie 50-55 proc. kalorii poprzez , odznaczały się niższym ryzykiem śmierci w monitorowanym okresie w porównaniu do ludzi, którzy serwowali sobie znacznie więcej lub znacznie mniej produktów z zawartością węglowodanów.

Ustalono też, że osoby uzyskujące 50-55 proc. kalorii z węglowodanów w wieku 50 lat mają przed sobą jeszcze 33 lata życia. Z kolei ci, którzy przyjmowali 30-40 proc. kalorii z węglowodanów w tym wieku, mogli liczyć na 2,3 lata mniej dalszego życia, a ci, którzy przyjmowali 65 proc. kalorii z tych składników, żyli średnio o 1,1 lat krócej niż osoby z pierwszej grupy.

Najwięcej, bo o cztery lata krótsze życie, mieli uczestnicy dostarczający sobie mniej niż 30 proc. energii z węglowodanów.

Jak oceniają badacze, zarówno wysokie, jak i niskie spożycie węglowodanów wiązało się ze zwiększoną śmiertelnością. Co istotne jednak, diety niskowęglowodanowe, które obfitowały w białko pochodzenia zwierzęcego i tłuszcz ze źródeł takich, jak: jagnięcina, wołowina, wieprzowina i kurczak, wiązały się z wyższą śmiertelnością. Tymczasem te sposoby odżywiania się, w których białko i tłuszcz były głównie pochodzenia roślinnego, tj. ze źródeł takich, jak, , masło orzechowe i , wiązały się z niższą śmiertelnością w danym okresie.

Jak podkreślają eksperci, znaczenie dla zdrowia ma nie tylko dawka i grupa składników odżywczych, ale też ich pochodzenie. Okazuje się, że roślinne źródła są zdrowsze niż zwierzęce.

Wyniki badań są dostępne w The Lancet Public Health.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Aktywni 50+
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • EWST.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X