24-07-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Kobiety częściej niż mężczyźni spożywają warzywa i owoce – tak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora ma pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Czyżby płeć rzeczywiście determinowała nasze wybory żywieniowe?
Badania przeprowadzone przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora na ...” potwierdzają dysproporcje w spożywaniu warzyw i owoców wśród kobiet i mężczyzn. Po te produkty częściej sięga płeć piękna.
– Większość Polaków nie stosuje się do zaleceń żywieniowych, które mówią o spożywaniu codziennie kilku porcji warzywno-owocowych. Oznacza to, że wciąż nie mamy wyrobionych w społeczeństwie pozytywnych nawyków żywieniowych – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. – Najlepiej jeść warzywa i owoce 5 razy w ciągu dnia – to częstotliwość zalecana przez specjalistów.
Warzywa: domena pań kilka razy dziennie deklaruje 23% kobiet i 15% mężczyzn. Spory odsetek osób płci męskiej, bo aż 20%, je warzywa i owoce tylko 2-3 razy w tygodniu. Jednak najczęściej produkty te pojawiają się w naszej diecie raz dziennie lub prawie codziennie (52% kobiet i 58% mężczyzn).
Kobiety eksperymentują, mężczyźni wolą polskie produktyJeśli chodzi o sposób przyrządzania warzyw i owoców, najchętniej jemy je surowe lub gotowane, jednak preferencje są dość zróżnicowane. Kobiety częściej niż mężczyźni wybierają stosunkowo „egzotyczne” formy przyrządzania warzyw i owoców: duszenie (31% kobiet i 26% mężczyzn), parowanie (28% kobiet i 19% mężczyzn), pieczenie (24% kobiet i 15% mężczyzn) i (24% kobiet i 12% mężczyzn).
Również kobiety (77%) częściej niż mężczyźni (69%) jedzą warzywa i owoce jako samodzielne potrawy, np. w postaci przekąsek. Jeszcze większą dysproporcję można zaobserwować w przypadku spożywania warzyw i owoców jako dodatku do innych potraw, np. w formie surówki lub . Spożywa je w ten w sposób aż 88% kobiet i 75% mężczyzn.
Z kolei mężczyźni wolą produkty krajowe. Odsetek panów preferujących rodzime owoce i warzywa to aż 43%. W przypadku kobiet wynosi on 38%.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję Inquiry w sierpniu 2011 roku metodą sondażu internetowego na próbie 520 dorosłych Polaków.
Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma służyć wzrostowi spożycia rodzimych warzyw i owoców. W czasie jej trwania w wybranych miastach w Polsce odbędą się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce.
Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.