31-10-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jeśli z zadowoleniem wierzysz, że masz rację w sporze z przyjacielem lub współpracownikiem, uczeni ocenili, dlaczego mimo to możesz się mylić i często się mylisz. Jak odkryli, ludzie naturalnie zakładają, że mają wszystkie informacje, których potrzebują, aby podjąć decyzję lub poprzeć swoje stanowisko, nawet jeśli w rzeczywistości ich nie mają.
Opisane wyżej zjawisko nazwano „złudzeniem adekwatności informacji". - Odkryliśmy, że ludzie generalnie nie zatrzymują się, aby pomyśleć, czy istnieje więcej informacji, które pomogłyby im podjąć bardziej świadomą decyzję - mówi prof. Angus Fletcher z Uniwersytetu Stanowego Ohio. - Jeśli podasz ludziom kilka informacji, które wydają się pasować, większość powie, że to brzmi dobrze i się na tym skupi - dodaje prof. Fletcher.
W badaniach wzięło ponad 1200 osób. Podzielono ich na trzy grupy, które przeczytały artykuł o fikcyjnej szkole, w której brakowało odpowiedniej ilości wody. Jedna grupa przeczytała artykuł, który podał tylko powody, dla których szkoła powinna połączyć się z inną, mającą odpowiednią ilość wody; artykuł drugiej grupy podał tylko powody pozostania szkoły jako oddzielnej i nadziei na inne rozwiązania; a trzecia grupa kontrolna przeczytała wszystkie argumenty za połączeniem szkół i przeciw temu.
Wyniki pokazały, że dwie grupy, które przeczytały tylko połowę historii, uważały, że mają wystarczająco dużo informacji, aby podjąć dobrą decyzję. Większość z nich stwierdziła, że zastosuje się do zaleceń zawartych w przeczytanym artykule. - Ci, którzy mieli tylko połowę informacji, byli w rzeczywistości bardziej pewni swojej o fuzji lub pozostawieniu szkoły jako oddzielnej niż ci, którzy znali całą historię - wyjaśnia prof. Fletcher. - Byli całkiem pewni, że ich decyzja była słuszna, nawet jeśli nie mieli wszystkich informacji - dodaje.
Ponadto uczestnicy, którzy mieli połowę informacji, stwierdzili, że ich zdaniem większość innych osób podjęłaby taką samą decyzję jak oni. Niemniej, część uczestników przeczytała później argumenty drugiej strony. I wielu z nich było skłonnych zmienić zdanie na temat swojej decyzji, gdy tylko poznali wszystkie fakty. To może jednak nie działać za każdym razem, szczególnie w przypadku utrwalonych kwestii ideologicznych. W takich przypadkach ludzie mogą nie ufać nowym informacjom lub mogą próbować przeformułować je, aby pasowały do ich wcześniej istniejących poglądów. - Jednak większość konfliktów interpersonalnych nie dotyczy ideologii. To po prostu nieporozumienia w toku codziennego życia - mówi prof. Fletcher.
Te odkrycia stanowią uzupełnienie badań nad tym, co nazywa się naiwnym realizmem, czyli , że subiektywne rozumienie sytuacji jest obiektywną prawdą. Jak radzi prof. Fletcher, ludzie powinni upewnić się, że znają całą historię sytuacji, zanim zajmą stanowisko lub podejmą decyzję.
Na podstawie: