Strona głównaStyl życiaInformacje czerpiemy z wielu źródeł

Informacje czerpiemy z wielu źródeł

Odbiorcy polskich mediów sięgają po stosunkowo dużą liczbę źródeł informacyjnych – wynika z raportu „Różnorodność treści informacyjnych w Polsce z perspektywy użytkownika” opracowanego na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Wyniki raportu ujawniają także pewne podziały społeczne, ale najmocniej zarysowany jest podział generacyjny.
Informacje czerpiemy z wielu źródeł [© psdesign1 - Fotolia.com] Raport jest pierwszym w Polsce badaniem pluralizmu z perspektywy użytkownika. W odróżnieniu od analiz i pomiarów stosowanych w innych opracowaniach, badanie nie ma charakteru rynkowego. Jego głównym celem było wyjaśnienie potrzeb i praktyk odbiorców mediów.

Pluralizm mediów jest istotnym elementem demokracji, jego istnienie przyczynia się do rozwoju bogactwa kulturowego, sprzyja poszerzaniu wiedzy i pełnego korzystania z mediów cyfrowych przez wszystkich użytkowników. Wyraża się przede wszystkim w dostępie do wielu źródeł informowania za pomocą różnych platform (TV, radio, prasa, Internet).

Zdefiniowane w raporcie treści informacyjne to przede wszystkim aktualne, ważne i wiarygodne wydarzenia oraz informacje obejmujące zagadnienia społeczne, polityczne, ekonomiczne, finansowe, istotne dla kształtowania opinii publicznej, a także dotyczące treści związanych z kulturą, rozrywką, stylem życia i sportu.

Z raportu wynika przede wszystkim, że:
  • ponad 70 proc. badanych korzysta z przynajmniej siedmiu źródeł treści informacyjnych. 41 proc. sięga po 11 i więcej źródeł. Odbiorcy deklarują, iż porównują aktualne treści informacyjne w kilku źródłach w celu wyselekcjonowania jak najmniej stronniczych treści;
  • 45 proc. badanych osób uważa polskie media za wystarczająco pluralistyczne. Wśród powodów braku pluralizmu najczęściej wymieniana jest duża kontrola mediów przez polityków i reklamodawców, pogoń za plotkami i sensacją oraz brak niezależności dziennikarzy;
  • odbiorcy mają niewielką wiedzę na temat struktury własności polskich mediów, uważają, że do końca nie można poznać stanu faktycznego finansowania mediów i że znaczną rolę w tej materii odgrywają partie polityczne. Pokazuje to, jak istotnym zagadnieniem jest przejrzystość mediów, która stanowi jeden z podstawowych warunków świadomego odbioru mediów;
  • najczęściej wybierane platformy do odbioru treści informacyjnych to telewizja i , 80 proc. dorosłych mieszkańców Polski codziennie lub prawie codziennie korzysta z telewizji. Różni się sposób korzystania z telewizji i Internetu przez osoby młodsze i starsze, młodsi odbiorcy (18 – 30 lat) zdobywają wiadomości głównie z Internetu (47 proc.) oraz z telewizji (36 proc.), 80 proc. grupy odbiorców 60+ czerpie wiadomości przede wszystkim z telewizji;
  • 75 proc. z odbiorców 60+ nie korzysta w ogóle z Internetu, co pokazuje wyraźnie problem wśród osób starszych;
  • Internet wypiera starsze platformy medialne ze względu na wielość i aktualność udostępnianych informacji oraz możliwość swobodnego dopasowania wybieranej treści do potrzeb indywidualnych. Korzystanie z Internetu ma jednak charakter bardzo selektywny i nie odzwierciedla wszystkich możliwości oferowanych przez tę platformę. Najczęściej wybieranymi źródłami informacji w Internecie są portale informacyjne.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy