Strona głównaStyl życiaJak emocje regulują nasz zegar wewnętrzny

Jak emocje regulują nasz zegar wewnętrzny

Ludzie dysponują wewnętrznym zegarem, który pozwala podświadomie postrzegać i szacować okresy czasu.
Jak emocje regulują nasz zegar wewnętrzny [fot.  Myriam Zilles z Pixabay]
Zespół badawczy pod kierunkiem z Uniwersytetu we Freiburgu wykazał w eksperymentach, że nasz system przetwarzania czasu jest w stanie szybko i elastycznie dostosować się do przewidywalnych wzorców czasu.

Psychologowie badali przedziały czasowe od jednej do trzech sekund. Uczestnicy testów otrzymali zadanie sortowania rzeczowników (pod względem rodzaju żeńskiego, meskiego lub nijakiego), które pojawiały się jeden po drugim na ekranie komputera. Podczas przejścia do następnego słowa ukazywał się mały krzyżyk, czego badani nie wiedzieli - patrzyli na pojęcia postrzegane jako pozytywne lub negatywne, takie jak miłość, , tortury, czy . W przypadku większości rzeczowników pozytywnie kojarzonych krzyżyk pojawił się przed nimi na pół sekundy; przy większości rzeczowników o negatywnym wydźwięku trwało to dwie sekundy.

Wzorzec wpłynął na badanych, chociaż nie byli tego świadomi. Jeśli połączenie było niestandardowe, jak długi odstęp przed pozytywnym rzeczownikiem, mieli oni poważne trudności z sortowaniem pod względem rodzaju. Nie pojawiało się to jednak, gdy procesowi nie towarzyszyły żadne , wyjaśniają autorzy badań.

Według psychologów, wyniki pomagają lepiej zrozumieć ludzką percepcję. Na przykład w rozmowie można zauważyć, że pozytywne odpowiedzi są udzielane szybciej niż negatywne. Odkryto też, zgodnie z powyższymi ustaleniami, że uczestnicy konferencji internetowych, których wypowiedzi docierają do słuchaczy z opóźnieniem czasowym ze względu na zastosowaną technologię, są postrzegani negatywnie; dzieje się tak dlatego, że doświadczenie codziennej rozmowy jest podświadomie przenoszone na sytuację konferencyjną. Wyniki sugerują również, w jaki sposób można zwrócić uwagę ludzi. Na przykład, jeśli witryna internetowa zawsze wyświetla reklamy po tym samym czasie, użytkownicy będą mogli podświadomie przewidzieć to i skuteczniej je zignorować. Dlatego dla reklamodawców bardziej sensowne byłoby ukazywanie się reklamy w nieregularnych odstępach czasu.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie specjalistycznym „Emotion".

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy