10-10-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jesienią dni stają się coraz krótsze, dlatego kierowcy częściej prowadzą auto już po zmroku. Jazda w takich warunkach jest o wiele trudniejsza niż przy świetle dziennym, zwłaszcza w miejscach nieoświetlonych latarniami ulicznymi. Co więcej, w ubiegłym roku aż w co czwartym wypadku, który wydarzył się w porze nocnej na nieoświetlonej drodze, zginął człowiek. Jak bezpiecznie poruszać się samochodem w nocy.
Z policyjnych statystyk wynika, że choć w ciągu dnia ma miejsce najwięcej (jest to związane z natężeniem ruchu), to największy wskaźnik ofiar śmiertelnych występuje w nocy, na drogach nieoświetlonych – co czwarty wypadek po zmroku kończy się tragicznie.
Podstawowym powodem, dla którego jazda w nocy jest o wiele bardziej niebezpieczna i trudniejsza niż za dnia, jest ograniczony zasięg widzenia drogi, przeszkód oraz innych uczestników ruchu drogowego. W takich warunkach kluczową rolę odgrywa zewnętrzne oświetlenie pojazdu. Należy zadbać, by było ono sprawne, a reflektory – czyste i właściwie ustawione, tak by dobrze oświetlały drogę, a jednocześnie nie oślepiały innych kierowców. Jeżeli to możliwe, warto przestawić lusterko wsteczne na tryb nocny, by samemu uniknąć oślepienia przez auta znajdujące się z tyłu. W przypadku, gdy ten efekt wywołuje samochód nadjeżdżający z naprzeciwka, należy zdjąć nogę z gazu i zwolnić.
Pomocne w dostrzeganiu przeszkód na drodze mogą być również światła innych pojazdów.
– Jeśli ktoś jedzie kilkaset metrów przed nami, jego tylne światła pozycyjne i błyskające od czasu do czasu światła stopu mogą informować o „niespodziankach” na drodze, na które natknął się poprzedzający pojazd. Jeżeli zaś światła lub poświata auta nadjeżdżającego z naprzeciwka nagle znikają, oznacza to, że najprawdopodobniej znalazł się on za pagórkiem. W takiej sytuacji nie wolno rozpoczynać manewru wyprzedzania, gdyż za chwilę ten pojazd może pojawić się przed nami – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jednocześnie nie należy zapominać, że ocena odległości i prędkości na podstawie świateł jest bardzo utrudniona. Ewentualne błędy w ocenie mogą wynikać z nietypowo usytuowanych świateł. Na przykład wąsko ustawione reflektory przeciwmgielne stwarzają złudzenie, iż samochód wydaje się być dalej niż jest w rzeczywistości.
– W czasie jazdy nocą po drogach, gdzie brakuje chodnika czy ścieżki rowerowej, trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy jezdnią lub poboczem poruszają się bądź rowerzyści. Jeżeli nie posiadają oni , niezwykle trudno jest ich dostrzec z większej odległości, dlatego najlepiej zredukować prędkość – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.