28-10-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Gdy temperatura powietrza spada, a synoptycy ostrzegają o pierwszych przelotnych opadach deszczu i śniegu, w głowach wielu kierowcach kiełkuje myśl o wymianie opon na zimowe. W Polsce takiego obowiązku nie ma, ale w wielu krajach istnieją rygorystyczne przepisy. Źle dobrane opony niosą za sobą wiele zagrożeń i to nie tylko w okresie zimowym. Dowodzą tego policyjne statystyki.
Prawo nie udziela odpowiedziJeszcze rok temu szeroko dyskutowany był projekt ustawy, która miała regulować kwestię wymiany . Przepis nakładał obowiązek dokonywania zmiany ogumienia na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Niedostosowanie się do przepisów byłoby obarczone mandatem karnym w wysokości 500 złotych. Ustawowy przymus jednak nie wszedł w życie. Zdaniem urzędników wprowadzenie takiego obowiązku jest bezcelowe, ponieważ aura w Polsce jest zbyt dynamiczna i przepis ten wprowadzałby kierowców w zakłopotanie. Zgodnie z prawem możemy więc przez cały rok jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. O nieprzewidywalności polskiej pogody przekonali się mieszkańcy m. in. Podkarpacia i Małopolski, których pierwszy w tym roku śnieg zaskoczył jeszcze przed połową października.
Europa podzielonaNie we wszystkich państwach można dowolnie interpretować przepisy. W wielu krajach Europy istnieje obowiązek jazdy na oponach zimowych. Jest tak między innymi w Austrii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Czechach (na specjalnie oznakowanych drogach). Wymiana opon nie obowiązuje chociażby w Holandii, Belgii, Danii czy Wielkiej Brytanii. Mieszkańcy Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoch i wymieniają opony tylko w szczególnie określonych warunkach, np. podróżując przez Alpy. W większości przypadków przepis nakazujący wymianę opon na zimowe obejmuje okres od 1 grudnia do 31 marca.
Statystyki nie kłamiąOd tego jak przygotujemy opony (nie tylko zimą) zależy nasze bezpieczne dotarcie do celu. W 2012 roku zły stan techniczny pojazdów był przyczyną 55 , zginęło w nich 6 osób, a rany odniosło 66. Braki w ogumieniu stanowiły ponad 21% w tej kategorii przyczyn. W roku 2013 liczba wypadków zmniejszyła się do 53, w których zginęło 6 osób, a 63 osoby zostały ranne. Niestety, aż 30% z nich spowodowane były brakami w ogumieniu. Rok 2014 to kolejny spadek ilości wypadków (do 44). Śmierć poniosło 5 osób, a rany 59. Zły stan ogumienia był przyczyną 17% wszystkich wypadków związanych z niesprawnością techniczną pojazdów w ubiegłym roku.
Statystyki pokazują, że dbałość o odpowiedni stan opon, bez względu na porę roku, może mieć duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Chociaż nie ma badań, które jednoznacznie potwierdzałyby, że stosowanie opon letnich w zimowych warunkach sprowadza większe zagrożenie na drodze, to nie należy ignorować żadnej kwestii związanej z bezpieczeństwem.
Korkowo.pl