11-04-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Sprzedawca zestawów do masażu, materacy, pościeli z owczej wełny wprowadzał w błąd swoich klientów oraz naruszał ich prawa. Sugerowanie leczniczych właściwości produktów, ogranicznie możliwości zwrotu towaru i zastrzeganie możliwości pobrania odstępnego – to lista zarzutów UOKiK wobec firmy Zdrowita z Opalenicy.
Postępowanie w sprawie firmy Zdrowita z Opalenicy (woj. wielkopolskie) zostało wszczęte przez UOKiK w listopadzie 2011 roku po skardze od powiatowego rzecznika konsumentów w Oleśnicy. Wątpliwości UOKiK wzbudziły przekazywane konsumentom przez przedsiębiorcę.
Zdrowita sprzedaje zestawy do masażu, materace, pościel z owczej wełny i akcesoria kuchenne na specjalnych pokazach w sanatoriach i uzdrowiskach. Ofertę reklamuje jako absolutną nowość w rehabilitacji kręgosłupa, wymieniając schorzenia, które produkty łagodzą lub likwidują. Ponadto ulotki reklamujące materace informują o opatentowanej metodzie produkcji i badaniach naukowych potwierdzających ich zalety. Urząd ustalił, że w rzeczywistości oferowane wyroby nie są produktami leczniczymi, ich metoda produkcji nie została opatentowana, a właściciel spółki nie posiada udokumentowanych badań naukowych towarów. Informacja o szczególnych właściwościach wyrobów buduje przeświadczenie, że są one wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów. W związku z tym konsumenci zostali nierzetelnie poinformowani o sprzedawanych produktach. Mogli podjąć błędną decyzję i zdecydować się na zakup.
UOKiK miał również zastrzeżenia do treści umów zawieranych z klientami. Zgodnie z jednym z nich, konsument, który chciał zrezygnować z zakupu i oddać towar mógł to zrobić wyłącznie osobiście we wskazanych godzinach. Ponadto przedsiębiorca zastrzegał, że konsument w ustawowym terminie musiał zapłacić odstępne w wysokości 20 proc. ceny towaru. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat.
Zdrowita zobowiązała się do zmiany kwestionowanych praktyk. W związku z tym, UOKiK odstąpił od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Urzędu.