29-06-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Celem ministerialnego projektu ma być poprawa jakości i poziomu życia osób starszych oraz umozliwienie zagospodarowania potencjału społeczno-zawodowego osób starszych. Ważne jest również uwzględnienie w działaniach ograniczeń wynikających z barier funkcjonalnych, na które narażone mogą być osoby starsze.
Cel główny Programu ma zostać realizowany poprzez nastepujące działania:
- zwiększenie oferty edukacyjnej dla osób starszych (np. na Uniwersytetach Trzeciego Wieku) – większa liczba słuchaczy, zwiększanie różnorodności tematycznej oferty edukacyjnej;
- poprawę jakości kształcenia osób starszych;
- tworzenie warunków dla rozwoju oferty edukacyjno-kulturalnej oraz integracji wewnątrz i międzypokoleniowej osób starszych przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury społecznej;
- rozwój zróżnicowanych form aktywności społecznej, w tym upowszechnianie , partycypacji w procesach decyzyjnych, w życiu społecznym, w tym udział osób starszych w kształtowaniu polityki publicznej. Ponadto ważne są tu działania na rzecz samopomocy oraz samoorganizacji;
- zwiększenie dostępności oraz podniesienie jakości usług społecznych w sferze sportu rekreacji i .
Ministerstwo zakłada następujące działania:
- dofinansowanie rozwoju oraz powstania nowej oferty edukacyjnej dla osób starszych, w ramach już istniejących organizacji (np. w formie UTW, innych organizacji pozarządowych);
- wsparcie tworzenia nowych oraz filii UTW (działających przy uczelniach wyższych) na terenach defaworyzowanych przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury oświatowo-kulturalnej,
- zwiększenie dostępu do zajęć edukacyjnych dla osób starszych;
- dofinansowanie innych form aktywności społecznej osób starszych;
- zwiększenie oferty oraz podniesienie jakości usług społecznych dla osób starszych, w tym dostosowanie tej oferty odpowiednio do potrzeb i możliwości starszych osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Aktywność społeczna osób starszych często skupia się wokół inicjatyw lokalnych. Ważne jest zwiększanie wymiaru zaangażowania społecznego osób starszych, w tym niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej, poprzez włączenie w różne formy edukacji, oraz współpracy międzypokoleniowej.