Strona głównaStyl życiaMarketingowcy nie doceniają pokolenia baby-boomers

Marketingowcy nie doceniają pokolenia baby-boomers

Weber Shandwick, międzynarodowa firma PR, opublikowała wyniki najnowszych badań, z których wynika, że firmy mogą zyskać istotną przewagę nad konkurencją poprzez tworzenie programów marketingowych skierowanych do pokolenia baby-boomers i wykorzystujących ich sieć kontaktów.
Marketingowcy nie doceniają pokolenia baby-boomers [© Yuri Arcurs - Fotolia.com] Relacja Boomer-to-Friend (B2F) ma bardzo duży potencjalny wpływ na decyzje dotyczące nabywania dóbr i usług. Badanie przeprowadzone we współpracy z KRC Research pokazuje, że ten potencjał pozostaje niewykorzystany.

Badanie „B2F” przeprowadzone na 502 Amerykanach z pokolenia baby-boomers pokazało, że są oni dla siebie cennym źródłem informacji, opinii i wskazówek dotyczących konsumpcji dóbr. 6 na 10 osób (57 proc.) przyznało, że jest często proszonych o opinię na temat różnych produktów i usług - przynajmniej dwa razy w tygodniu (co daje 90 razy w roku). Większość respondentów (89 proc.) chętnie wyraża swoje opinie na temat produktów i udziela wskazówek dotyczących zakupu przyjaciołom i znajomym z kręgu baby-boomers.

Badanie udowodniło, że komunikacja oparta na relacji B2F ma charakter wielokierunkowy, przy czym prawie wszyscy badani (93 proc.) uważają swoich przyjaciół z pokolenia baby-boomers za wiarygodne źródło informacji.

„W przypadku komunikacji „word-of-mouth” osoby z pokolenia baby-boomers mają zarówno duży wpływ na rówieśników, jak i ogromne grono potencjalnych doradców wśród osób z tej samej grupy wiekowej. Wyniki naszych badań pokazują, że firmy mogą tworzyć podobne relacje z potencjalnymi klientami, opierające się właśnie na zasadzie komunikacji B2F”,mówi dr Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist Weber Shandwick. „Firmy mogą odkryć nowe sposoby dotarcia do osób z pokolenia baby-boomers poprzez tworzone przez nich sieci, w których konsumenci wzajemnie sobie doradzają, oraz stworzenie kampanii marketingowych, reklamowych i komunikacyjnych skierowanych specjalnie do osób z tego pokolenia, tak aby przedstawiać ich w realnych, społecznych sytuacjach do których mogą się odnieść.”

Oto niektóre wnioski płynące z badania B2F mogące pomóc firmom lepiej ukierunkować działania marketingowe w stosunku do osób z pokolenia wyżu demograficznego:

Komunikacja baby-boomers ma charakter osobisty. 84 proc. rad i rekomendacji udzielanych jest w sytuacjach typu „twarzą w twarz”, a 82 proc. przez telefon. Wskazówki udzielane on-line to tylko 45 proc. Ponieważ komunikacja typu B2F jest przesycona osobistymi opiniami konsumentów, firmy mogą z powodzeniem wywołać pozytywny szum wokół swoich produktów poprzez zapewnienie klientom jak najbardziej pełnych informacji o produkcie, możliwościach i korzyściach płynących z jego wykorzystania.

Baby-boomers są nastawieni pro-ekologicznie. Na 42 proc. decyzji dotyczących zakupu ma wpływ polityka firmy w zakresie społecznym i środowiskowym. Co ciekawe, waga jaką babyboomers przywiązują do kwestii społecznej odpowiedzialności jako kluczowego czynnika decyzyjnego przy zakupie dóbr jest procentowo zbliżona do wagi jaką przywiązują do tej kwestii osoby z pokolenia X (46 proc). Firmy zaangażowane w działalność pro-społeczną powinny uwzględnić tą kwestię w komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, aby mieć pewność, że strategie i działania są przez nich zauważane.
Mimo intensywnego dialogu dotyczącego dóbr i usług, baby-boomers milkną gdy chodzi o usługi finansowe. Tylko 5 proc baby-boomers, którzy udzielali rad w ciągu minionego roku, było pytanych o usługi finansowe, takie jak ubezpieczenia, banki, inwestycje i emerytury. Finansowa niezależność i stałe zatrudnienie, sytuuje baby-boomers wysoko na skali pożądanych klientów. Wymagają oni kreatywnej strategii marketingowej, która wywoła pozytywne zainteresowanie z ich strony i odzew w komunikacji z ust do ust. Warto także wykorzystać marketing wirusowy w sieciach tworzonych przez B2F.

„Najwyraźniej, usługi finansowe nie są głównym tematem rozmów dla baby-boomers, kiedy chodzi o wzajemne udzielanie rad w grupie rodziny, przyjaciół i współpracowników.” - mówi Barb Iverson, prezes North American Financial Services. „Wygląda na to, że baby-boomers spędzają większość czasu na dyskusjach o różnych aspektach swojego życia, niezwiązanych z kwestiami finansowymi. Wyniki badania wskazują na istnienie komunikacyjnej luki, którą firmy muszą wypełnić, jeśli chcą zapewnić tak znacznej grupie docelowej informacje , które pomogą im w długofalowym planowaniu.”

Badanie „B2F” pokazuje także preferencje baby-boomers w zakresie technologii, upodobań korzystania z mediów, poczuciu odpowiedzialności społecznej i możliwości jakie zapewniają serwisy społecznościowe B2F.

Informacje o badaniu
Telefoniczna ankieta, we współpracy z KRC Research, została przeprowadzona w okresie listopad-grudzień 2006. W badaniu wzięło udział 502 respondentów ze Stanów Zjednoczonych. Pokoleniem baby-boomers określa się osoby urodzone w latach 1946-1964 (w trakcie badania w wieku między 42 a 60 lat). Margines błędu wynosi 4,4 punktu procentowego.

Aleksander Walczak / eGospodarka.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy