11-12-2017
zmieñ rozmiar tekstu
A+ A-
Mas³o sprzedawane w polskich sklepach, nawet pomimo bardzo wysokich obecnie cen, jest dobrej jako¶ci i nie jest fa³szowane. W zwi±zku z gwa³townym wzrostem cen tego t³uszczu, UOKiK sprawdzi³ rynek mas³a.
CenyPodwy¿ki cen zwi±zane s± z rynkiem ¶wiatowym – wiêkszym popytem w USA i mniejsz± poda¿± w Nowej Zelandii i Australii. W mediach pojawi³y siê jednak sygna³y, ¿e sieci handlowe mog± próbowaæ wykorzystywaæ sytuacjê i naciskaæ na producentów mas³a, by sprzedawali je taniej. W ten sposób same mog³yby zachowaæ wysok± mar¿ê. UOKiK postanowi³ wiêc sprawdziæ, jakie by³y przyczyny i dlaczego tak powoli wracaj± one do poziomu wyj¶ciowego. Poprosi³ du¿e sieci – Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska, Carrefour Polska – o ich korespondencjê z dostawcami mas³a. Na razie za wcze¶nie na wnioski. Postêpowania prowadzone s± w sprawie, a nie przeciwko przedsiêbiorcom.
Jako¶æWe wrze¶niu i pa¼dzierniku 2017 r. UOKiK sprawdzi³ te¿, czy ewentualne naciski sieci handlowych i chêæ obni¿enia kosztów przez producentów nie odbi³y siê na jako¶ci mas³a. Laboratorium UOKiK w Olsztynie zbada³o 17 partii od najwiêkszych producentów, m.in.: Mlekovity, Laktopol-A, Mlekpolu. Do kontroli wybrano mas³a markowe i produkowane na potrzeby sieci handlowych. Próbki pobrali¶my ze sklepów i hurtowni w ca³ej Polsce. Urz±d sprawdza³ zawarto¶æ t³uszczu (nie powinna odbiegaæ o 1 pkt proc. od deklarowanej na opakowaniu), wody (zgodnie z przepisami nie mo¿e byæ jej wiêcej ni¿ 16 proc.) i czy do t³uszczu mlecznego nie domieszano jakiego¶ innego.
– Wyniki s± zadowalaj±ce. Najwa¿niejsze, ¿e ¿adne mas³o nie zosta³o sfa³szowane t³uszczami ro¶linnymi – podkre¶la Marek Niechcia³, szef UOKiK.
W 4 przypadkach tegoroczne badania wykaza³y nieznaczne przekroczenie ilo¶ci wody w ma¶le. Uwagê zwraca najtañszy z badanych produktów „Mleczna zagroda” (4,64 z³ w hurtowni Eurocash w Boles³awicach) firmy ZPM Mlecz z Wolsztyna, w którym stwierdzono 16,8 proc. wody. Je¶li chodzi o zawarto¶æ t³uszczu, to tylko w jednym przypadku stan rzeczywisty (84 proc.) odbiega³ od informacji na opakowaniu (82 proc.), choæ by³ zgodny z przepisami
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, które prowadzi³y w tym zakresie postêpowania kontrolne wszczê³y postêpowania wobec tych przedsiêbiorców, którzy sprzedawali mas³o niezgodne z jako¶ci±, czyli o zbyt du¿ej zawarto¶ci wody. Sprzedawcy zostan± tak¿e obci±¿eni kosztami badañ laboratoryjnych, je¶li oferowane przez nich wyroby nie by³y zgodne z prawem.
Przypomnijmy, ¿e w 2014 r., w efekcie 46 kar wymierzonych przez Inspekcjê Handlow± za zafa³szowanie mas³a, prezes UOKiK na³o¿y³ na firmê Masmal Dairy ponad 1,4 mln z³ kary z tytu³u naruszenia zbiorowych interesów konsumentów (toczy siê sprawa apelacyjna wobec nastêpcy prawnego tego przedsiêbiorcy).
Dziwna promocjaUOKiK przygl±da siê te¿ niedawnej promocji w Biedronce. Sieæ informowa³a w gazetce promocyjnej i na stronie internetowej, ¿e paczka mas³a „Mleczna dolina” kosztuje 4,49 z³, gdy kupuje siê 3 sztuki. Normalnie cena za kostkê to 6,99 z³. Zgodnie z regulaminem promocji, mia³a ona obowi±zywaæ w ca³ej sieci. Klienci skar¿yli siê jednak, ¿e w wielu sklepach w pierwszych dniach akcji nie by³o promocyjnego towaru. Delegatura UOKiK w Bydgoszczy sprawdzi, czy mas³a zabrak³o, bo cena by³a atrakcyjna, czy te¿ by³o to zamierzone dzia³anie firmy. W tym drugim przypadku mog³oby doj¶æ do nieuczciwej praktyki rynkowej, tzw. reklamy-przynêty.
Jak kupowaæ mas³o?- Sprawd¼ zawarto¶æ t³uszczu. W prawdziwym ma¶le musi byæ go 80-90 proc. Musi byæ on wy³±cznie pochodzenia mlecznego.
- Uwa¿aj na . Zdarza siê, ¿e ich nazwy lub obrazki na opakowaniu wprowadzaj± w b³±d. W sprzeda¿y s±: mas³o o zawarto¶ci ¾ t³uszczu, mas³o pó³t³uste, miksy t³uszczowe, mas³o ro¶linne, margaryna.
- Upewnij siê, ¿e nie przep³acasz. Jeste¶my przyzwyczajeni do opakowañ po 200 g, zdarzaj± siê jednak mniejsze, np. po 170 g. Na pierwszy rzut oka wydaj± siê one tañsze, ale po przeliczeniu nie musi tak byæ. Na pó³ce przy ka¿dym produkcie oprócz ceny za opakowanie powinna byæ podana cena za kilogram.
- Pamiêtaj o dacie wa¿no¶ci. Nie kupuj produktów, które lada dzieñ bêd± przeterminowane, je¶li nie zamierzasz szybko ich zu¿yæ. Zwróæ uwagê na warunki, w jakich s± przechowywane.
- Masz w±tpliwo¶ci? Skontaktuj siê z Inspekcj± Handlow±.