28-05-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Większość Polaków opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, nie zaś z abonamentu lub innej opłaty wnoszonej bezpośrednio przez obywateli – wynika z badania CBOS. Na ogół aprobowana jest funkcjonująca obecnie praktyka pozyskiwania przez publiczne radio i telewizję pieniędzy z emisji reklam. Pomysł wprowadzenia – zamiast dotychczasowego abonamentu – nowej opłaty audiowizualnej, którą zobowiązane byłyby płacić gospodarstwa domowe niezależnie od tego, czy posiadają radio lub telewizor, częściej spotyka się ze sprzeciwem niż aprobatą.
Za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa opowiada się sześciu na dziesięciu Polaków (60%), natomiast z abonamentu lub innej opłaty wnoszonej bezpośrednio przez obywateli – niemal jedna trzecia (30%).
Pozyskiwanie przez finansowane ze środków publicznych pieniędzy z emisji akceptuje dwie trzecie Polaków (67%), co czwarty badany (24%) uważa, że nie powinny mieć one takiej możliwości.
Zastąpienie dotychczasowego nową opłatą audiowizualną popiera ponad jedna trzecia Polaków (35%), natomiast sześciu na dziesięciu (60%) jest temu przeciwnych.
Wprowadzenie na miejsce abonamentu opłaty audiowizualnej jest postrzegane jako korzystne dla budżetu państwa (68%) oraz nadawców publicznych (57%). Na ogół sceptycznie odbierany jest wpływ tego rozwiązania w wymiarze ogólnospołecznym i indywidualnym: za niekorzystne dla ogółu Polaków uważa je połowa ankietowanych (50%), a dla swojego gospodarstwa domowego – ponad dwie piąte (44%). W obu przypadkach o korzyściach mówi tylko co piąty badany (po 20%). Niespełna jedna trzecia (29%) przewiduje, że nie wpłynie to na sytuację ich gospodarstwa domowego.