29-06-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie informuje o nowym mechanizmie wyłudzania pieniędzy, który jest bardziej rozwiniętym wariantem znanej od wielu lat metody "na wnuczka". W celu uwiarygodnienia oszuści posługują się autorytetem pracowników numeru alarmowego 112.
Początkowa faza oszustwa wygląda jak klasyczna "". Do starszej osoby dzwoni z prośbą o pieniądze ktoś podający się za członka rodziny. Jednak niedługo później senior otrzymuje kolejny telefon, w którym rzekomy operator numeru alarmowego 112 dzwoniący z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie, "ostrzega" go że osoba która dzwoniła wcześniej jest . Jaki jest cel skomplikowanej operacji? Ofiara jest zapewniana, że "wnuczka" rozpracowuje już policja, że jest on śledzony i że bardzo pomoże organom ścigania, kiedy - zgodnie z ustaleniami - przekaże oszustowi pieniądze. Sprawca zostanie wówczas złapany na gorącym uczynku, a cała kwota wróci do właściciela. Oczywiście o takim finale sprawy nie może być mowy - podstęp ma na celu uśpienie czujności osoby starszej i wyłudzenie często wysokich kwot.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego informuje, że operatorzy tej instytucji nigdy nie dzwonią do żadnych osób ani też nie prowadzą i nie współpracują w działaniach operacyjnych policji. Zajmują się wyłącznie odbieraniem telefonów w sprawach dotyczących zagrożenia życia i zdrowia obywateli. W przypadku próby wyłudzenia tą metodą oraz w sytuacji, kiedy otrzymamy inne podejrzane telefony należy jak najszybciej zawiadomić policję, dzwoniąc samemu pod numer alarmowy 997 lub osobiście przekazując informację w najbliższej jednostce Policji.