Strona głównaStyl życiaNiechciany prezent? Obdarowany udaje, że prezent mu się podoba

Niechciany prezent? Obdarowany udaje, że prezent mu się podoba

"Strzelenie focha", zawiedziona mina, złośliwy komentarz – to najczęstsze reakcje na nietrafiony, świąteczny upominek. Ponad 30% Polaków nauczyło się udawać, że upominek im się podoba, 30% przeklina w myślach i nic nie pokazuje po sobie, a 27% robi dobrą minę do złej gry. Nietrafione prezenty to świąteczny koszmar, który co trzeciemu Polakowi potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę.
Niechciany prezent? Obdarowany udaje, że prezent mu się podoba [Fot. Boggy - Fotolia.com] Jednym z kluczowych elementów świąt, co odzwierciedla „przedświąteczna gorączka”, zauważalna w grudniu w zatłoczonych centrach handlowych, jest obdarowywanie się upominkami. Tradycja zakupu prezentów praktycznie przejęła świąteczne finanse, na dobre wpisując się w kulturowe obyczaje. Upominki jednak, szczególnie te nietrafione, jak pokazują wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, potrafią wywołać negatywne emocje.

Jakie reakcje wywołują niechciane prezenty?

Aż 29% z zapytanych ponad 1300 Polaków była świadkiem „strzelenia focha” jako reakcji obdarowanego na , 27% odczuło że osoba jest urażona, a 19% spotkało się z grymasem twarzy i zawiedzioną miną.18% respondentów usłyszało złośliwy komentarz, 5% zetknęło się z wybuchem płaczu, a 2% nawet z przekleństwem.

O znaczeniu upominków i ich ważnego wpływu na atmosferę świąt, świadczą odpowiedzi respondentów badania „Prezenty zawsze wywołują emocje”. Dla 31% zapytanych Polaków otrzymanie niewłaściwego upominku jest głównym powodem popsucia atmosfery i wigilijnego nastroju. Równie dużo, bo 23% respondentów wskazuje na stres związany z nietrafnością prezentu dla bliskiej osoby, a 16% na negatywną reakcję obdarowanych osób. Kolejnym czynnikiem, który także potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę jest bieganie w za prezentami.

Zakup świątecznych podarunków nie jest wcale łatwym zadaniem. Spośród 1337 zapytanych Polaków jedynie 37% potrafi powiedzieć, iż sprawia im to przyjemność, ale 33% deklaruje, iż nie lubi tego robić, gdyż kupno prezentów sprawia im trudność. A 11% przyznaje otwarcie, że jest to dla nich męczarnia i obowiązek.

Dla większości z nas ma znaczenie, co kupujemy innym osobom na prezent. Aż 67% respondentów zdradza, iż długo się zastanawia nad wyborem i dostosowuje upominek do zainteresowań oraz wieku danej osoby. Z ponad 1300 badanych Polaków, 20% przyznaje otwarcie, iż mimo dobrych chęci często nie trafia z prezentem, a 4% chce mieć to po prostu z głowy.

Jak często przydarzają się prezentowe rozczarowania?


Spośród 1337 zapytanych Polaków, 16% deklaruje, że co roku taki dostaje na święta, a 27% potwierdza, iż niestety ciągle im się to przytrafia. 38% mówi, iż czasami, gdy ktoś ich dobrze nie zna. Tylko 19% jest upominkowymi szczęściarzami, którzy otrzymuje pożądane prezenty.

Prawie każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, pięknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy? Nauczyliśmy się już udawać, że prezent nam się podoba (39%), przeklinać w myślach nie pokazując nic po sobie (30%) i robić dobrą minę do złej gry (27%).

Co robimy z niechcianym upominkiem?

Aż 62% zapytanych Polaków odstawia nietrafiony prezent na półkę, a 29% podarowuje go komuś innemu. 7% sprzedaje go, a 2% przyznaje otwarcie, iż po prostu wyrzuca do kosza. Zapytani respondenci mówią wprost, że nie lubią otrzymywać upominków powtarzalnych (41% wskazań), nudnych i nieciekawych (26% wskazań) oraz praktycznych (19% wskazań).

Pomimo wszystko, szczególnie kiedy są niespodzianką – potwierdza to 51% osób. 37 % ankietowanym sprawia to po prostu przyjemność. Uważamy również, że można nauczyć bliskich kupowania prezentów poprzez powtarzanie co nam się podoba – tak twierdzi 43% ankietowanych. Rzadko kto odmawia przyjęcia prezentu, ponieważ nie chcemy robić komuś przykrości (47%), ale zdarzają się takie sytuację gdy uważamy, że prezent jest za drogi (32%) lub zbyt zobowiązujący (13%) i wtedy mówimy nie.

Badanie „Prezenty zawsze wywołują emocje” w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w grudniu 2017 r. na reprezentatywnej grupie 1337 respondentów.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć