Strona głównaStyl życiaNordic walking: od czego zacząć przygotowania?

Nordic walking: od czego zacząć przygotowania?

Nordic walking zdobywa coraz większą popularność w naszym kraju. Szacuje się, że już ponad 3 miliony Polaków uprawia tę dyscyplinę sportu. Jak rozpocząć przygodę z kijkami oraz co zrobić, aby nasz trening był jak najbardziej efektywny?
Nordic walking: od czego zacząć przygotowania? [Fot. Viacheslav Iakobchuk - Fotolia.com] Spacer z kijami do nordic walking to dyscyplina dla każdego. Z roku na rok rozszerza się grono jej entuzjastów. W czym tkwi fenomen treningów ? Spośród długiej listy zalet możemy wyróżnić np. poprawę kondycji oraz pracy układu oddechowego, a także lepsze samopoczucie. Z pozoru jest to nieskomplikowany rodzaj sportu, jednak odpowiednie przygotowanie oraz znajomość techniki to klucz do efektywnego i zadowalającego treningu.

Sprzęt też się liczy

Podstawowym wyposażeniem każdego trenującego powinny być specjalnie kijki do nordic walking. Skonstruowane są one z wytrzymałych i elastycznych materiałów, amortyzujących wstrząsy przy odbiciu od podłoża. W odróżnieniu od kijów trekkingowych mają specjalną rękojeść, utrzymującą kijek w dłoni nawet po jego wypuszczeniu. Są lekkie, a większość z nich posiada również wymienne końcówki dostosowane do marszu po różnych powierzchniach – te przeznaczone do trekkingu są cięższe, dlatego chodzenie techniką nordic walking będzie znacznie utrudnione.

Zasadniczą kwestią jest właściwe dopasowanie długości kijków. Wystarczy pomnożyć nasz wzrost przez 0,66 – przelicznik dla osób początkujących lub otyłych, albo 0,68 – w przypadku osób zaawansowanych. W ten sposób uzyskamy optymalną dla nas wysokość kijów. Jest to ważny aspekt, ponieważ ma istotny wpływ na nasz komfort podczas uprawiania tej dyscypliny.

Zestaw profesjonalnych i dobrych jakościowo kijków to koszt rzędu 140–250 zł. Jeżeli mamy problem z ich samodzielnym dobraniem, przed zakupem warto skonsultować się z instruktorem nordic walking.

Odpowiedni ubiór

Do efektywnego potrzebne nam jest również wygodne obuwie sportowe. Najlepiej wybrać takie z niską cholewką oraz odpowiednio grubą i wyprofilowaną podeszwą. Warto zaopatrzyć się w profesjonalne obuwie, które odpowiednio zamortyzuje wstrząsy oraz będzie chronić nasze stawy przed urazami. Tak samo jest w przypadku stroju do ćwiczeń. T-shirt i dres to niezastąpiony zestaw podczas treningu, jednak, aby czerpać radość z uprawiania sportu, a także mieć poczucie komfortu, warto zaopatrzyć się w profesjonalny ubiór. Nasza garderoba powinna być zróżnicowana i dobierana w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Dlatego warto nabyć dobrą bieliznę termoaktywną, która stanowić będzie naszą warstwę wewnętrzną. Zapewni regulację temperatury naszego ciała oraz uwalnianie wilgoci. Z kolei na warstwę środkową, izolująca nas od zimna, powinna składać się odzież, która nie będzie krępować naszych ruchów, ani chłonąć zawilgocenia, a dodatkowo będzie wytrzymała.

Ostatnią, trzecią, zewnętrzną warstwę, chroniącą nas przed wiatrem, mrozem czy deszczem, powinny stanowić np. kurtki czy przewiewne „wiatrówki”. Są one przydatne zwłaszcza podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Unikajmy grubych puchówek, które ograniczą nasze ruchy.

Idealnie dobrany sprzęt, wygodne buty i komfortowa odzież to klucz do wydajnego treningu. Nie oszczędzajmy na wyposażeniu – bezpieczniej zaopatrzyć się w profesjonalny zestaw kijów, aby zminimalizować ryzyko kontuzji. Pamiętajmy, że nasz strój powinien być nie tylko funkcjonalny, ale również bezpieczny. Elementy odblaskowe są koniecznością przy wieczornych wędrówkach.

Podstawowe błędy

Nordic walking z pozoru jest łatwą dyscypliną. Jednak i w tym sporcie zdarzają się błędy, które popełnia większość entuzjastów spacerów z kijkami. Podstawowym jest zbyt mocne zaciskanie dłoni na uchwytach. Specjalne rękojeści zabezpieczają kijki przed zgubieniem, dlatego ich energiczne ściskanie jest zbędne. Wiele osób w początkowej fazie szkolenia ma również trudność z koordynacją ruchową. Powinniśmy wysuwać nogi i ręce naprzemiennie, dzięki czemu łatwiej będzie nam utrzymać równowagę.

Brak rozgrzewki przed treningiem i rozciągania tuż po nim to kolejny kategoryczny błąd, którego powinniśmy się wystrzegać. Rozpoczęcie ćwiczeń bez rozgrzania stawów zwiększa ryzyko kontuzji oraz urazów. Wystarczy 15 minut, aby przygotować swój organizm do wysiłku fizycznego.

Chodzić każdy może

Regularne uprawianie nordic walking ma na stan naszego zdrowia, poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i oddechowego, zwiększa ruchomość stawów, a także obniża poziom cholesterolu oraz cukru we krwi. Trening przyśpiesza pracę metabolizmu oraz opóźnia procesy starzenia. Ze względu na niskie obciążenie stawów jest szczególnie polecany osobom otyłym.

Nordic walking to jeden z najbezpieczniejszych sportów, jednak i w tej dyscyplinie są pewne przeciwskazania do jej uprawiania. Nie powinny go trenować osoby ze schorzeniami mięśniowo-szkieletowymi, podwyższonym ciśnieniem i poważnymi kontuzjami. Jeżeli mamy wątpliwości, co do tego, czy powinniśmy zacząć przygodę z nordic walking, warto skonsultować się z lekarzem, aby to on ocenił, czy nasz stan zdrowia pozwala nam na podjęcia aktywności fizycznej.

Akademia Zdrowia Santandera

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIEWIĘĆ + SZEŚĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Hospicja.pl
  • Umierać po ludzku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X