Strona głównaStyl życiaOkulary przeciwsłoneczne według Polaka - dobre i tanie?

Okulary przeciwsłoneczne według Polaka - dobre i tanie?

Czy Polacy wiedzą, na co zwracać uwagę podczas kupowania okularów przeciwsłonecznych? Co jest dla nas najważniejsze przy wyborze? Dla niespełna 50% ankietowanych priorytetem jest cena oraz obecność filtrów UV.
Okulary przeciwsłoneczne według Polaka - dobre i tanie? [Fot. Travis - Fotolia.com]

Cena i filtry na pierwszym miejscu

Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna zleciła przeprowadzenie badania, w którym sprawdziła tendencje Polaków z wadą wzroku przy wyborze produktów optycznych oraz, związane z tym, ich doświadczenia zakupowe. W badaniu „Polak z wadą wzroku” ankietowanych zapytano m.in. o to, co jest dla nich najważniejsze przy wyborze okularów przeciwsłonecznych. Na pierwszym miejscu ex aequo znalazły się odpowiedzi „obecność filtrów UV” oraz „cena” z 49% wskazań. Trzecie miejsce na podium, z 30% odpowiedzi, zajął „odcień szkieł”. Więcej niż 15% odpowiedzi uzyskały także wskazanie takie jak: moc korekcyjna szkieł, klasyczny krój oprawek i najnowsze trendy w krojach .
Cieszy nas fakt, że badani przy wyborze okularów przeciwsłonecznych przywiązują tak dużą wagę do obecności filtrów UV. To kluczowy aspekt, wpływający na ochronę naszych oczu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Naturalnie pod wpływem natężenia światła nasze powieki mrużą się, a źrenice zmniejszają. Kiedy jednak używamy okularów przeciwsłonecznych, odruch ten zanika – komentuje Małgorzata Leszczyńska, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – Jeśli więc szkła nie posiadają odpowiednich filtrów, nasze oko jest narażone na niekorzystny wpływ promieniowania słonecznego bardziej niż bez okularów! Z drugiej strony nieco martwi niski procent wskazań przy odpowiedzi „miejsce zakupu” – jedynie 12% ankietowanych wskazało na ten aspekt. Tylko u profesjonalnego optyka możemy mieć pewność, że zakupiony produkt będzie najwyższej jakości. Kupując okulary u niepewnego sprzedawcy, na bazarze czy w markecie, nigdy nie możemy być pewni oczekiwanej ochrony, choćby produkt posiadał stosowne oznaczenia. Nawet, jeśli filtry będą obecne w szkłach, to sama soczewka nie musi zachowywać wartości zerowej, zniekształcając obraz docierający do naszego oka – dodaje.
Można wnioskować, że tak niski poziom wskazań można połączyć z inną odpowiedzią, która znalazła się na pierwszym miejscu – ceną, ponieważ tym właśnie kuszą klientów wymienione wyżej miejsca.

„Miejsce zakupu” jest trzecią najrzadziej typowaną odpowiedzią. Mniej wskazań otrzymały jedynie „pozytywne opinie w Internecie” (7%) oraz „pozytywne opinie znajomych, rodzinny” (6%). Wśród pozostałych odpowiedzi znalazły się także „marka producenta” (15%) oraz „pozytywne opinie specjalistów” (13%).

Deklaracja a rzeczywistość - jak kupowaliśmy?

To samo pytanie zostało zadane wyselekcjonowanej grupie badanych, która wcześniej zadeklarowała, że przynajmniej raz w życiu . Czy ich wskazania różniły się od wyników dot. wcześniejszych deklaracji ogólnych? Niewiele – hierarchia odpowiedzi pozostała niemal taka sama, a różnice we wskazaniach sięgają maksymalnie kilku punktów procentowych. Najwięcej uzyskała „obecność filtrów UV” z 52% wskazań, następnie cena (49%), na trzecim miejscu również w tym wypadku uplasował się „odcień szkieł” – tym razem z 34% odpowiedzi. Także w tym wypadku „miejsce zakupu” osiągnęło jedynie 12% wszystkich wskazań.
Często zapominamy, że to przede wszystkim narzędzie do ochrony naszego wzroku, a nie tylko modny gadżet. Wyniki wskazują, że mamy utrwaloną wiedzę na temat konieczności posiadanych filtrów UV, jednak mogą też sugerować, że nie zawsze potrafimy zadbać o właściwy wybór czy skontrolować kupiony produkt – bo oprócz filtrów, najbardziej interesuje nas cena oraz kolor szkieł. Tak ważny aspekt, jak miejsce zakupu okularów, zajmuje jedną z ostatnich pozycji, a przy wyborze okularów, nawet przeciwsłonecznych, powinniśmy wymagać od optyka indywidualnego potraktowania oraz profesjonalnej porady, aby dostać produkt zarówno bezpieczny, jak i odpowiadający naszym oczekiwaniom modowym. Niestety poza profesjonalnymi salonami optycznymi, kompleksowa obsługa i pełny wywiad z klientem to nie zawsze standard – dodaje Małgorzata Leszczyńska.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • eGospodarka.pl
  • Kosciol.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X