Strona głównaStyl życiaPoczucie szczęścia trwa dłużej, gdy obdarowujemy innych niż kiedy sami coś dostajemy

Poczucie szczęścia trwa dłużej, gdy obdarowujemy innych niż kiedy sami coś dostajemy

Szczęście, które odczuwamy po konkretnym wydarzeniu lub działaniu, maleje za każdym razem gdy go doświadczamy - jest to zjawisko znane jako adaptacja hedoniczna. Jednak obdarowywanie innych może stanowić wyjątek od tej reguły.
Poczucie szczęścia trwa dłużej, gdy obdarowujemy innych niż kiedy sami coś dostajemy  [fot. Anna Prosekova from Pixabay]
W jednym z eksperymentów uczestnicy otrzymywali 5 dolarów dziennie przez 5 dni; za każdym razem musieli wydawać pieniądze na dokładnie to samo. Część z nich wydawała pieniądze na siebie, część na innych, np. zostawiali napiwki w tej samej kawiarni lub przekazywali pieniądze na rzecz tej samej organizacji charytatywnej. Pod koniec każdego dnia uczestnicy wspominali swoje doświadczenia związane z wydatkami i oceniali poziom .

Poczucie szczęścia uczestników nie spadało lub spadało znacznie wolniej, jeśli wielokrotnie wręczali prezenty innym osobom, słabło zaś, gdy wielokrotnie otrzymywali takie same prezenty. - Jeśli chcesz zachować szczęście przez długi czas, trzeba doświadczyć czegoś nowego. Nasze testy pokazują jednak, że jest coś co ma większe znaczenie, niż zakładano: wielokrotne obdarowywanie, nawet w identyczny sposób tych samych ludzi, ciągle może dawać świeże i silne przyjemne wrażenie - mówi psycholog Ed O'Brien.

Odkryto wyraźny wzór: uczestnicy zaczynali od podobnego poziomu szczęścia, a ci którzy wydali na pieniądze na siebie, zgłaszali osłabienie poczucia szczęścia w ciągu kolejnych dni. Dobrostan wydawał się zaś nie maleć u tych, którzy oddawali swoje pieniądze komuś innemu. Radość z dawania po raz piąty z rzędu była tak samo silna, jak na początku.

Następnie przeprowadzono drugi eksperyment - w nim kilkuset uczestników rozegrało 10 rund łamigłówki słownej. Wygrywali 0,05 dolara na rundę. MOgli je albo zatrzymać, albo przekazać wybranej przez siebie organizacji charytatywnej. Po każdej rundzie uczestnicy ujawniali, w jakim stopniu zwycięstwo sprawiło, że poczuli się szczęśliwi, podekscytowani i radośni. Ponownie, poczucie szczęścia tych, którzy oddawali swoje wygrane, spadało znacznie wolniej niż to deklarowane przez tych, którzy je zatrzymali.

Dostosowanie do doświadczeń wywołujących szczęście może mieć charakter funkcjonalny - motywuje nas do poszukiwania i zdobywania nowych zasobów. Dlaczego nie dzieje się tak również ze szczęściem, które odczuwamy, gdy kogoś obdarowujemy? Psychologowie zauważają, że kiedy ludzie skupiają się na wyniku, takim jak otrzymanie zapłaty, mogą z łatwością je porównać, co zmniejsza wrażliwość na każde doświadczenie. Kiedy zaś ludzie koncentrują się na działaniu, takim jak przekazanie darowizny na rzecz organizacji charytatywnej, mogą w mniejszym stopniu skupiać się na porównaniach i zamiast tego postrzegać każdy akt dawania jako wyjątkowe wydarzenie wywołujące szczęście. Być może też wolniej przystosowujemy się do szczęścia generowanego przez , ponieważ pomaga nam ono utrzymać naszą prospołeczną reputację, wzmacniając poczucie więzi społecznej i przynależności.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • eGospodarka.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy