11-03-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Polacy odkrywają w sobie chęć do targowania się i coraz chętniej poszukują okazji cenowych. Odczuwamy większą satysfakcję, gdy uda nam się zrobić zakupy po niższej cenie. W targowaniu się i tanich zakupach pomagają aukcje internetowe, które oferują coraz więcej modeli licytacji.
Aukcje internetowe to często niepowtarzalna okazja do kupna produktów po znacznie obniżonych cenach. Polacy coraz chętniej korzystają z tej formy zakupów. W ubiegłym roku obroty na rynku e-commerce przekroczyły 10 mld złotych.
Polacy polubili zakupy poprzez sieć, ponieważ pozwalają one zaoszczędzić średnio od 20 do 30 proc. wydatków. E-sklepy nie oferują jednak możliwości negocjowania cen, stąd ciągle rosnąca popularność aukcji internetowych, które od niedawna oferują kilka nowych trybów licytacji.
W Polsce pojawiły się ostatnio nowe modele aukcyjne. Są to tzw. akcje All-Pay, gdzie nowe produkty wystawione są z ceną wywoławczą zero złotych. Każdy głos w licytacji zwiększa wartość sprzedawanego produktu o 8 groszy.
Drugi nowy model aukcji to licytacje holenderskie. Cena wywoławcza produktu o określonej godzinie zaczyna maleć o pewną wartość. Uczestnicy aukcji obserwują spadek, jak najdłużej powstrzymując się przed zakupem. Pierwsza osoba, która zadeklaruje zakup, wygrywa licytację.
Rynek klientów w Polsce jest zróżnicowany. Zdaniem firmy Pentor można wyróżnić 3 typy klientów e-sklepów.
Pierwszą, najbardziej liczną (blisko połowa badanych) stanowią bardzo aktywni użytkownicy. Osoby te robią zakupy w Internecie co najmniej raz w miesiącu.
Druga grupa (34 proc.) to okazjonalni klienci e-commerce, robią zakupy raz na pół roku.
Trzecią grupę (19 proc.) stanowią osoby dokonujące zakupów w sieci raz na 2-3 miesiące.
Powody, dla których internauci kupują w serwisach aukcyjnych to: niższe ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze i dostawa zamówienia do domu.
fruli.pl