18-12-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Dźwięki wytwarzane przez ruch pojazdów, mogą osłabiać pozytywny wpływ krajobrazów dźwiękowych przyrody na poziom stresu i niepokoju ludzi.
Dotychczasowe badania pokazują, że naturalne dźwięki, takie jak śpiew ptaków, mogą obniżać ciśnienie krwi, tętno i częstość oddechów, a także poziom i niepokoju.
Z kolei antropogeniczne, czyli wynikające z działalności człowieka, dźwięki, takie jak hałas uliczny lub lotniczy, mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie i samopoczucie na różne sposoby.
W nowych testach kilkadziesiąt osób słuchało trzech trzyminutowych ścieżek dźwiękowych: nagranych o wschodzie słońca w West Sussex w Wielkiej Brytanii, tej samej ścieżki połączonej z ruchu drogowego wydawanym przez pojazdy poruszające się z prędkością 20 mil (ok 32 km/h) na godzinę oraz tej samej ścieżki z hałasem samochodów jadących 40 mil (ok. 64 km/h) na godzinę.
Ogólny i niepokój oceniano przed i po wysłuchaniu zestawów dźwiękowych za pomocą skali samooceny.
Jak się okazało, słuchanie odgłosów naturalnego krajobrazu zmniejszyło poziom stresu i lęku, a także poprawiło nastrój po doświadczeniu jakiegoś bodźca stresowego. Jednak korzyści te były ograniczone, gdy uwzględniono dźwięki ruchu ulicznego.
Sama naturalna ścieżka dźwiękowa wiązała się z najniższym poziomem stresu i niepokoju, a najwyższe ich nasilenie odnotowano po wysłuchaniu dźwięków, które obejmowały ruch uliczny o prędkości 40 mil na godzinę.
Jak uważają autorzy, zmniejszenie szybkości ruchu na obszarach miejskich może wpływać na zdrowie i samopoczucie ludzi nie tylko poprzez poprawę bezpieczeństwa, ale także poprzez mniejsze zakłócanie naturalnych dźwięków.
- Nasze badanie pokazuje, że słuchanie odgłosów naturalnych odgłosów natury może zmniejszyć stres i niepokój, a dźwięki antropogeniczne, takie jak hałas uliczny, mogą osłabiać te pozytywne skutki. Zmniejszenie prędkości ruchu w miastach jest zatem ważnym krokiem w kierunku poprawy możliwości doświadczania pozytywnego wpływu natury na zdrowie i samopoczucie - mówią autorzy badań z University of the West of England.
Na podstawie: