10-01-2025
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W dawaniu prezentów jest radość, ale badania z University of Bath pokazują, że personalizacja może przekształcić prezent z prostego przedmiotu w bardziej znaczące doświadczenie, które podnosi poczucie własnej wartości obdarowanych i sprawia, że czują się bardziej cenieni.
Eksperci wykazali, że otrzymanie spersonalizowanych prezentów wywołało wyjątkową , generując to, co nazwali „zastępczą dumą".
- Dawanie prezentów z różnych okazji to stara tradycja, ale w dzisiejszym świecie personalizacja stała się potężnym sposobem na wyróżnienie podarunków. Sprawdziliśmy, dlaczego spersonalizowane prezenty są tak cenione przez odbiorców - mówi dr Diletta Acuti z University of Bath School of Management.
- Zastępcza duma to poczucie satysfakcji, które odzwierciedla to, co czuje osoba obdarowująca po realizacji pomysłu i włożeniu wysiłku w stworzenie czegoś wyjątkowego. Wyobraź sobie, że twój przyjaciel personalizuje tabliczkę , dobierając do niej twoje ulubione smaki lub pisząc twoje imię na opakowaniu. Nie tylko doceniasz troskę i intencję, jaką włożył/a w stworzenie tego prezentu; wręcz czujesz to - zauważa dr Acuti.
Uczeni przeprowadzili cztery eksperymenty. W pierwszym kilkudziesięciu uczestników podarowało znajomemu ubrania - niektóre spersonalizowane. Docenianie prezentu oceniano, prosząc odbiorców o zmianę elementów , które im się nie podobały. Odbiorcy spersonalizowanych podarunków zmieniali mniej elementów ubioru.
W drugim badaniu ponad 130 uczestnikom pokazano filmy z procesu wyboru koszulek - jeden z nich przedstawiał personalizację prezentu, drugi wybór prezentu dokonany poprzez przeglądanie różnych stron internetowych. Jak się okazało, uznanie było wyższe w przypadku spersonalizowanego prezentu, niezależnie od czasu i wysiłku, jaki darczyńca włożył w ten proces.
Trzeci i czwarty eksperyment dotyczyły wyboru kubka i zegarka na rękę jako prezentów i potwierdziły, że personalizacja zwiększyła uznanie i podniosła obdarowanych.
- Wyniki pokazały, że przy wyborze prezentu personalizacja może być istotnym czynnikiem oceny podarunku. Nie chodzi jedynie o wybór opcji personalizacji: musisz również zakomunikować ten wysiłek obdarowanemu - mówi dr Acuti.
- Podzielenie się tym, dlaczego wybrałeś elementy prezentu lub myśl, która się za nim kryła, sprawi, że obdarowany doceni go jeszcze bardziej. W rzeczywistości ten dodatkowy wysiłek pomaga jemu/jej zrozumieć dumę, którą czułeś/aś ze swoich wyborów, co sprawia, że prezent staje się jeszcze bardziej znaczący - wyjaśnia dr Acuti.
Na podstawie: