Strona głównaStyl życiaSpersonalizowane prezenty zwiększają poczucie wartości i bycia docenionym

Spersonalizowane prezenty zwiększają poczucie wartości i bycia docenionym

W dawaniu prezentów jest radość, ale badania z University of Bath pokazują, że personalizacja może przekształcić prezent z prostego przedmiotu w bardziej znaczące doświadczenie, które podnosi poczucie własnej wartości obdarowanych i sprawia, że czują się bardziej cenieni.
Spersonalizowane prezenty zwiększają poczucie wartości i bycia docenionym [fot. yuyun fan from Pixabay]
Eksperci wykazali, że otrzymanie spersonalizowanych prezentów wywołało wyjątkową , generując to, co nazwali „zastępczą dumą".

- Dawanie prezentów z różnych okazji to stara tradycja, ale w dzisiejszym świecie personalizacja stała się potężnym sposobem na wyróżnienie podarunków. Sprawdziliśmy, dlaczego spersonalizowane prezenty są tak cenione przez odbiorców - mówi dr Diletta Acuti z University of Bath School of Management.

- Zastępcza duma to poczucie satysfakcji, które odzwierciedla to, co czuje osoba obdarowująca po realizacji pomysłu i włożeniu wysiłku w stworzenie czegoś wyjątkowego. Wyobraź sobie, że twój przyjaciel personalizuje tabliczkę , dobierając do niej twoje ulubione smaki lub pisząc twoje imię na opakowaniu. Nie tylko doceniasz troskę i intencję, jaką włożył/a w stworzenie tego prezentu; wręcz czujesz to - zauważa dr Acuti.

Uczeni przeprowadzili cztery eksperymenty. W pierwszym kilkudziesięciu uczestników podarowało znajomemu ubrania - niektóre spersonalizowane. Docenianie prezentu oceniano, prosząc odbiorców o zmianę elementów , które im się nie podobały. Odbiorcy spersonalizowanych podarunków zmieniali mniej elementów ubioru.

W drugim badaniu ponad 130 uczestnikom pokazano filmy z procesu wyboru koszulek - jeden z nich przedstawiał personalizację prezentu, drugi wybór prezentu dokonany poprzez przeglądanie różnych stron internetowych. Jak się okazało, uznanie było wyższe w przypadku spersonalizowanego prezentu, niezależnie od czasu i wysiłku, jaki darczyńca włożył w ten proces.

Trzeci i czwarty eksperyment dotyczyły wyboru kubka i zegarka na rękę jako prezentów i potwierdziły, że personalizacja zwiększyła uznanie i podniosła obdarowanych.

- Wyniki pokazały, że przy wyborze prezentu personalizacja może być istotnym czynnikiem oceny podarunku. Nie chodzi jedynie o wybór opcji personalizacji: musisz również zakomunikować ten wysiłek obdarowanemu - mówi dr Acuti.

- Podzielenie się tym, dlaczego wybrałeś elementy prezentu lub myśl, która się za nim kryła, sprawi, że obdarowany doceni go jeszcze bardziej. W rzeczywistości ten dodatkowy wysiłek pomaga jemu/jej zrozumieć dumę, którą czułeś/aś ze swoich wyborów, co sprawia, że prezent staje się jeszcze bardziej znaczący - wyjaśnia dr Acuti.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Kosciol.pl
  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy