Strona głównaStyl życiaŚwiatowy Dzień Snu - medytacja heartfulness pomaga dobrze spać

Światowy Dzień Snu - medytacja heartfulness pomaga dobrze spać

Zazwyczaj potrzebujemy 7 do 8 godzin snu i jeśli nie możemy tyle odpocząć, nie tylko czujemy się zmęczeni, ale i zagrażamy swojemu zdrowiu. W Światowy Dzień Snu eksperci przypominają, że wartość dobrego odpoczynku jest nie do zastąpienia. W poszukiwaniu metod na ułatwianie zasypiania, uczeni sprawdzili skuteczność medytacji heartfullness.
Światowy Dzień Snu - medytacja heartfulness pomaga dobrze spać [Fot. tanyaden - Fotolia.com] Medytacja hertfulness cechuje się skupieniem na sercu, nie na głowie. Jak wyjaśniają zwolennicy tego medytowania, gdy używamy świadomości, aby uczyć się o sobie, to nasze myśli i uczucia stają się niejako oddzielne. Kiedy medytujemy nad sercem, czujemy jedność z naturą i rozwijamy rozumienie intuicyjne. Regularna praktyka zaś poprawia jakość życia, odpręża, skutkuje lepszą jakością snu, stymuluje układ odpornościowy, usprawnia koncentrację.

W ośmiotygodniowych badaniach wzięło udział 28 osób, u których zdiagnozowano przewlekłą bezsenność. Uczestnicy praktykowali medytację Heartfulness. Za pomocą Skali Nasilenia Bezsenności (Insomnia Severity Index, ISI), zarówno przed, jak i po testach, sprawdzono intensywność dolegliwości. Okazało się, że średnio wskaźnik spadł o połowę. Co więcej, niektórzy pacjenci mogli przerwać leczenie farmakologiczne, uzyskując bardzo dobre efekty jedynie dzięki ćwiczeniu medytacji.

Dobry i dostatecznie długi pomaga utrzymać pozytywny nastrój oraz zachować odpowiedni poziom pamięci i funkcji poznawczych. Jego niedobór, jeśli się przedłuża, może powodować drażliwość, , , osłabienie koncetracji, wywoływać objawy depresji.

Współczesny styl życia wymaga od nas wzmożonej aktywności w ciągu dnia, a dodatkowe czynniki w postaci zwiększonego stresu czy wyborów dietetycznych, nasilają problem z bezsennością.

Jak czytamy w oświadczeniu organizatorów, Światowy Dzień Snu to coroczne wydarzenie, które ma być okazją do podjęcia działań na rzecz zwiększenia świadomości na temat wagi dobrego snu. Tegoroczne hasło Dnia brzmi: „Join the Sleep World, Preserve Your Rhythms to Enjoy Life" („Przyłącz się do świata snu, zachowaj swój rytm, aby cieszyć się życiem"). Ma ono na celu podkreślenie znaczenia rytmu okołodobowego w zdrowym śnie i nawiązuje do niedawnej Nagrody Nobla z Fizjologii i Medycyny, która została przyznana za studia nad rytmem okołodobowym. Rytm ten ma związek z określonymi regulacjami w organizmie, takimi jak cykl hormonalny, temperatura ciała i poziom czujności. Zegar biologiczny, w wyniku samej specyfiki działania organizmu, układa rytm dobowy, ale wpływają na to także czynniki środowiskowe, np. światło słoneczne. Ustalono, że zachowanie regularnego rytmu okołodobowego obniża ryzyko zaburzeń snu, problemów ze zdrowiem psychicznym i zagrożenie przewlekłymi dolegliwościami, takimi jak otyłość i cukrzyca.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X