10-10-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jest ich mnóstwo: niemal każda stacja telewizyjna organizuje konkursy SMS - owe mające zachęcić widzów do oglądania konkretnych programów. Okazuje się jednak, że organizatorzy takich konkursów często łamią prawa osób, które biorą w nich udział – pisze Gazeta Prawna.
W niektórych regulaminach konkursów zawarte są postanowienia łamiące prawa grających. Należy do nich na przykład klauzula o możliwości odwołania konkursu czy też o możliwości dokonania zmian jego warunków, np. zamiany nagrody na mniej wartościową, zwiększenia wymagań, skrócenia terminu wykonania prac konkursowych. Zdarza się również, że konkurs zostaje ogłoszony, ale nie rozstrzygnięty, a w takim wypadku mamy prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów.
Ustawa o świadczeniach usług drogą elektroniczną zakazuje także tak powszechnego przesyłania nie zamówionej informacji handlowej (czyli na przykład informacji o konkursie), bez wcześniejszej wyraźnej zgody uczestnika. Prawnicy nie są jednak pewni, czy regulaminy konkursów mogą być oceniane pod kątem przepisów mówiących o ochronie konsumentów. Trzeba także podkreślić, że często sami wyrażamy zgodę na otrzymywanie reklamowych SMS – ów podpisując umowę o świadczenie usług z operatorem. Mamy wprawdzie prawo odmówić podpisania takiego oświadczenia, ale tak naprawdę niewiele osób z niego korzysta.