Strona głównaStyl życiaUwaga na odwodnienie. Im jesteśmy starsi, tym bardziej nam zagraża

Uwaga na odwodnienie. Im jesteśmy starsi, tym bardziej nam zagraża

Nasze ciało w kilkudziesięciu procentach składa się z wody. Jej niedobory więc przekładają się na problemy z normalnym funkcjonowaniem. Podczas upałów szczególnie grozi nam odwodnienie, warto więc wypijać odpowiednie ilości wody.
Uwaga na odwodnienie. Im jesteśmy starsi, tym bardziej nam zagraża [Fot. Hyrma - Fotolia.com]
W sposób naturalny każdego dnia tracimy ponad 2 litry wody pocąc się, oddychając, oddając mocz, etc. Wraz z wodą zaś z organizmu „uciekają" elektrolity, które są niezbędne do utrzymania dobrego rytmu pracy serca, czy przewodnictwa nerwowego. Do odwodnienia zaś dochodzi, gdy nie pijemy wystarczająco dużo, aby zastąpić utracone płyny.

Odpowiednie nawodnienie jest kluczowe dla jakości życia, już niewielkie niedobory wody skutkują zaburzeniami nastroju i osłabieniem zdolności umysłowych oraz ogólnym słabszym samopoczuciem. Jeśli odwodnienie się przedłuża, może skutkować m. in. , zwiększać ryzyko upadków, prowadzić do omdleń, powodować skurcze mięśni. Co więcej, jak ustalono, niedostatek wody w organizmie sprzyja insulinooporności, stłuszczeniu wątroby i cukrzycy typu 2.

Wraz z wiekiem o wiele łatwiej o odwodnienie z kilku powodów. Po pierwsze, tracimy tkankę mięśniową, a zwiększa się ilość tłuszczu, tymczasem to w mięśniach woda dłużej się utrzymuje. Dalej, osłabione staje się odczuwanie pragnienia i starsi ludzie często sięgają po coś do picia dopiero wtedy, gdy już dochodzi do odwodnienia. Co więcej, określone choroby i przyjmowane leki mogą wpływać na bilans wody w organizmie, przykładowo, osoby chore na mają wyższe ryzyko . Wreszcie, niektórzy seniorzy sami ograniczają ilość przyjmowanych płynów ze względu na , które w ten sposób chcą łagodzić.

Aby uniknąć odwodnienia, trzeba wypijać co najmniej dwa litry wody dziennie, choć warto pamiętać, że woda znajduje się też np. w warzywach i owocach. Poza tym trzeba przypomnieć, że lekarze polecają picie wody właśnie, a nie napojów innego rodzaju, bo one zawierają zwykle cukier, sól lub inne dodatki. Żeby wzbogacić smak wody, można dodać do niej plasterki czy ogórka, kawałki imbiru lub trawę cytrynową.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X