Strona głównaStyl życiaW Poznaniu zrywają z „chorymi słowami”

W Poznaniu zrywają z „chorymi słowami”

Czubek. Debilka. Psychol. Wariatka. Schizol. Te i wiele innych „chorych słów” zbyt często pada pod adresem osób zmagających się z zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnych intelektualnie, starszych lub niesamodzielnych. Nie dość, że krzywdzą i stygmatyzują, to jeszcze mogą zniweczyć pozytywne skutki terapii. Najwyższy czas coś zmienić – uzdrowić… nasze myślenie!
W Poznaniu zrywają z „chorymi słowami” [fot. Zdrowemyslenie.org] Ilu jest takich ludzi wokół nas, jak przełamać własne uprzedzenia i zrozumieć ich potrzeby? Do tych pytań odwołuje się kampania społeczna „Przestaw się na Zdrowe Myślenie”, która startuje z początkiem października.

– Chcemy, by za swoimi wyobrażeniami, stereotypami, dojrzeć człowieka podobnego do nas samych, posiadającego przyjaciół i rodzinę, zawód, pasje oraz historię życia. Jedyne co nas różni to zmagania tej osoby z chorobą lub niepełnosprawnością – mówi Irena Majer, Dyrektor Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego i Rehabilitacji Medycznej SP ZOZ, organizator kampanii.

Kampanię zainicjowali poznaniacy 27 września pod Centrum Kultury Zamek i w Teatrze Animacji w Poznaniu. Wraz z osobistościami świata kultury i sportu nagrali spot reklamujący akcję – manifest społeczny przeciwko „chorym słowom”. Stworzony wspólnymi siłami spot emitowany będzie w , a także w różnych wariantach w internecie.

– Ale to dopiero początek! Pracując nad kampanią, korzystając z wiedzy wielu ekspertów, doszliśmy do wniosku, że musimy pójść nie o jeden, a co najmniej dwa kroki dalej. Zdajemy sobie sprawę, że w walce ze stereotypami istotne są szeroko zakrojone działania edukacyjne, zarówno dla szkół, jak i dla instytucji oraz firm – mówi Paweł Rost z poznańskiej agencji reklamowej Goodagency, współautor koncepcji kampanii.

W ramach działań dla szkół przygotowane zostały lekcje dopasowane dla różnych grup wiekowych – od przedszkolnych do ponadgimnazjalnych. Wszystkie posiadają rekomendację Wielkopolskiego Kuratorium Oświaty i pozytywną opinią Krajowego Konsultanta ds. Psychiatrii. Na oficjalnej stronie akcji: www.zdrowemyslenie.org, w dziale „Edukacja”, na nauczycieli czekają gotowe do pobrania materiały – wśród nich m.in. skrypty opracowane przez specjalistów z dziedziny edukacji i . Można także obejrzeć przeprowadzone już lekcje pokazowe.

Dla instytucji, urzędów i firm stworzony został e-learning. Jego ukończenie umożliwia zdobycie specjalnego certyfikatu: „Strefa Zdrowego Myślenia”, który warto wyeksponować w widocznym dla Klientów miejscu.

– Chcieliśmy dotrzeć do „osób pierwszego kontaktu”, urzędników w okienkach, a także wszelkich pracowników, którzy mają styczność z osobami zmagający się z problemami poruszanymi w ramach kampanii. Zaprezentowany w e-learningu materiał ma ich skłonić do autorefleksji, weryfikacji własnych przekonań i uwrażliwić na potrzeby beneficjentów akcji – dodaje Paweł Rost.

Kampania potrwa do końca lutego 2016 roku. Patronat honorowy nad kampanią objął Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak oraz Wielkopolski Kurator Oświaty, Elżbieta Walkowiak. Patronat medialny nad kampanią objęły: Gazeta Wyborcza, Program 3 Polskiego Radia, WTK, epoznan, AMS oraz Radio Merkury.

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy