30-11-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
1 grudnia rusza 15. edycja kampanii społecznej „Jeszcze żywy KARP" Klubu Gaja, która przypomina, że Ustawa o ochronie zwierząt obejmuje także ryby hodowlane. Należą do nich karpie - masowo i żywcem sprzedawane w Polsce przed świętami Bożego Narodzenia. Kampania „Jeszcze żywy KARP" zachęca Polaków do zmian postaw społecznych i kupowania karpia w płatach.
Klub Gaja kampanią „Jeszcze żywy KARP" dąży do zmian postaw społecznych i przyzwyczajeń konsumentów. Żeby ograniczyć cierpienia ryb podczas transportu, przetrzymywana i handlu kampania zachęca do kupowania w płatach, tak jak innych ryb. To już 15. edycja kampanii, a program cały czas rozwija się. W tym roku do grona ambasadorów humanitarnego traktowania karpi przyłączyli się aktorzy: Magdalena Cielecka, Maja Ostaszewska, Olga Frycz, Magdalena Kumorek, Maja Bohosiewicz, i Marek Kaliszuk. W tym roku ambasadorzy przemówią parafrazując znane polskie utwory literackie, piosenki, wyliczanki.
W tej edycji Klub Gaja wraz ze studentami Uniwersytetu Śląskiego, specjalizującymi się w prawach zwierząt, będzie udzielał pomocy prawnej w zapytaniach dotyczących przypadków niehumanitarnego traktowania karpi. Do dyspozycji jest strona internetowa www.jeszczezywykarp.pl , na której znajdują się wzory pism, opis kampanii i niezbędne dane kontaktowe. Ponadto by zmieniać przyzwyczajenia Polaków poprzez zabawę i edukację Klub Gaja zaprasza na warsztaty kulinarne „Upiecz sobie karpia", dla tych którzy chcą karpia udekorować i podarować, jako symbol szczęścia i dostatku - 16 grudnia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w Dniu Edukacji dla Zwierząt oraz 18 grudnia w Warszawie w Green Peas - eco bar & coffee wraz z konferencją prasową.
W 2009 roku Sejm, zmienił Ustawę o ochronie zwierząt. Dzięki temu przyjęto, że ryby, tak jak wszystkie kręgowce odczuwają ból, strach i stres. Na tej podstawie przypadki niehumanitarnego traktowania karpi (np. pakowanie żywych do foli, przetrzymywanie w małych pojemnikach, okaleczanie) mogą być zgłaszane m.in. do inspekcji weterynaryjnej.
W ubiegłym roku przed fotografie twarzy aktorów z namalowanymi na nich karpiami (pyszczki ryb na wysokości ust) znalazły się na stronach wielu poczytnych magazynów i popularnych stron internetowych, spoty reklamowe emitowały m.in. TVP, TVN i CANAL+. Prezesa Klubu Gaja Jacka Bożka i ambasadorów kampanii (aktorzy: Magdalena Różczka, Magdalena Popławka, Julia Pietrucha, Bartłomiej Topa, Daniel Wieleba) do rozmów w studiu zapraszały stacje radiowe i telewizyjne. Motyw kampanii pojawił się nawet w „Matysiakach" Radiowej Jedynki (słuchowisku z 50-letnią tradycją). Po raz drugi „Jeszcze żywy KARP" otrzymał wyróżnienie w konkursie „Kampania społeczna roku". Jak co roku kampanię wspiera publicysta kulinarny Robert Makłowicz.