06-10-2007
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jak cię widzą tak cię piszą – w oparciu o znaną wszystkim zasadę postanowiono sprawdzić jaki obraz starości pojawia się w polskich mediach. W ramach badań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w programie Komisji Europejskiej Europejski Rok Równych Szans dla Wszystkich 2007 przez cały sierpień analizowano ponad 900 tytułów polskiej prasy, portale internetowe, radio i telewizję.
Stereotyp seniora jaki wyłania się na podstawie przekazów medialnych, to osoba borykająca się z problemami finansowymi, niesamodzielna, będąca u schyłku życia. Media najczęściej przedstawiają tę grupę wiekową w kontekście tematów związanych z emeryturami i rentami. Gazety, szczególnie regionalne, wiele miejsca poświęcają rocznicom najstarszych Polaków, którzy mogą się pochwalić długowiecznością lub wytrwałością w związku małżeńskim. Nieco rzadziej pojawiają się materiały dotyczące usług przygotowanych specjalnie dla seniorów i opieki nad osobami starszymi. Wiadomości dotyczące aktywności seniorów są nieliczne, z wyjątkiem informacji na temat Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Tymczasem, jak wynika z badań TNS OBOP przeprowadzonych w marcu 2007 roku na zlecenie Forum 50 + „Dziadkowie i wnuki o sobie, wzajemnych relacjach i ludziach starszych” rzeczywistość wygląda inaczej. Wbrew temu, co pokazują media, osoby starsze w Polsce nie uważają się za bezradne. 55 proc. badanych twierdzi, że nie ma takich spraw, w których oczekiwaliby pomocy. Reszta szukałaby pomocy w przypadku wizyty w urzędzie lub u lekarza. Według nich problemy pojawiają się w przypadku chorób, słabego zdrowia, które utrudnia poruszanie się, komunikację, widzenie. Na zbyt niską emeryturę narzeka jedynie 6 procent osób biorących udział w ankietach. Niemal co czwarta ankietowana starsza osoba szuka dla siebie nowej roli w życiu. Gdyby nie ograniczenia finansowe wielu z nich chciałoby uprawiać turystykę, brać udział w życiu kulturalnym, spotykać się w kawiarni ze znajomymi. Starsi ludzie gotowi są pomagać dzieciom, osobom chorym, dzielić się swoją wiedzą zawodową.
Właśnie te cechy Polaków między 60 a 80 rokiem życia postanowiła wykorzystać Fundacja JA KOBIETA w kampanii świadomościowej która rozpoczęła się się 30 września br. w Międzynarodowym Dniu Osób Starszych. Jej celem jest zastąpienie dyskryminujących stereotypów nowym wizerunkiem polskiej starości: zadowolonej z życia, otwartej na nowe działania, pogodnej. Wykorzystane tu też zostaną rezultaty badania wizerunku osób starszych w mediach.
Organizatorzy wierzą, że kampania świadomościowa doprowadzi do:
• wzrostu wiedzy społecznej w zakresie tematyki dyskryminacji osób starszych;
• zainicjowania dyskusji społecznej dotyczącej starości i miejsca osób starszych w społeczeństwie;
• zmiany stereotypowego postrzegania starości i osób starszych;
• uświadomienia i wzmocnienia wartości wynikających z doświadczenia życiowego osób starszych;
• wzmocnienia głosu osób starszych w Polsce;
• uwrażliwienia opinii publicznej na problemy starości i niepełnosprawności;
• budowania „społeczeństwa dla ludzi w każdym wieku” (przesłanie Sekretarza Gen. ONZ z okazji MDOS 1 października 2005).