Strona głównaStyl życiaWysiłek fizyczny wydłuża życie - im więcej aktywności tym lepiej

Wysiłek fizyczny wydłuża życie - im więcej aktywności tym lepiej

Jeśli chcesz żyć dłużej, więcej się ruszaj. Nie musisz wylewać siódmych potów, by zwiększyć szanse na długowieczność, po prostu staraj się jak najwięcej być w ruchu.
Wysiłek fizyczny wydłuża życie - im więcej aktywności tym lepiej
Zyskasz znacznie większe szanse na osiągnięcie sędziwego wieku, jeśli będziesz wykorzystywać wszelkie okazje do tego, by się poruszać. Wybieraj schody zamiast windy i spacery zamiast podróży samochodem czy autobusem. Nie oddawaj się bezczynności i kiedy tylko możesz, bądź aktywny/a. Dzięki temu pożyjesz dłużej.

W badaniach z udziałem ponad 300 tysięcy osób w wieku 18-74 lata dostrzeżono, że częstość występowania i ogólnej śmiertelności w danym okresie zmniejszyła się wraz z poprawą wydolności sercowo-oddechowej. Wydolność ta określa poziom zdolności układu krążenia, oddechowego i mięśniowego do dostarczania tlenu podczas .

Wydolność sercowo-oddechową mierzono za pomocą testu wysiłkowego, który określa maksymalną ilość tlenu, jaką serce i płuca mogą dostarczyć do mięśni podczas wysiłku (w jednostkach: ml/kg/min). Odkryto, że każdy dodatkowy mililitr maksymalnego zużycia tlenu oznaczał niższe ryzyko ogólnej śmiertelności i zdarzeń sercowo-naczyniowych o odpowiednio 2,8 proc. i 3,2 proc. Takie efekty ochronne zaobserwowano u osób u obojga płci i wśród ludzi z różnych grup wiekowych.

Jak mówią autorzy, uzyskane wyniki nie oznaczają, że trzeba podejmować długie i wymagające treningi, aby móc liczyć na dożycie setnych urodzin - rzecz w tym, aby wykorzystywać okazje do ruszania się. Warto unikać ułatwień w postaci wind, ruchomych schodów, czy zakupów dostarczanych przez supermarket i nieco bardziej wysilać organizm. Zwykle poprzez określone wybory codziennego sposobu funkcjonowania daje się spełniać zalecenia ekspertów co do długości czasu poświęconego na wysiłek fizyczny. Zgodnie z oficjalnymi rekomendacjami, trzeba ćwiczyć co najmniej 150 minut tygodniowo, jeśli wysiłek jest umiarkowany i 75 minut, jeżeli intensywność aktywności jest większa.

Jakkolwiek w ostatnim czasie coraz powszechniej mówi się o tym, że regularna aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania zdrowia, ale wspólczesny styl życia sprzyja bezczynności. Z badań wynika, że w ciągu ostatnich 25 lat poziom sprawności fizycznej spadł o 10 proc.

Na podstawie:

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Pola Nadziei
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy