19-12-2020
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Naukowcy i biznesmeni od dawna wiedzą, że pewne zapachy - sosny na Boże Narodzenie, czy pieczonych ciasteczek w domu na sprzedaż - mogą nakłonić klientów do zakupów. Teraz uczeni z Washington State University College of Business sprawdzili, co sprawia, że zapach jest najbardziej komercyjnie skuteczny.
Odkryto, że prosty jest najefektywniejszy. W ramach eksperymentów ekponowano setki kupujących na proste i złożone aromaty. Wpływy z kas i wywiady w sklepach pokazały znaczny wzrost sprzedaży, gdy w powietrzu unosiła się nieskomplikowana woń.
Naukowcy twierdzą, że pojedynczy zapach jest łatwiejszy do zmysłowego przetworzenia, dzięki czemu klient może skupić się na . Kiedy jednak taki odbiór nie jest możliwy, nie wykonuje się tak efektywnie.
Badacze opracowali dwa zapachy: prosty aromat pomarańczy i bardziej skomplikowaną woń pomarańczy i zmieszaną z zieloną herbatą. W ciągu 18 dni monitorowano ponad 400 klientów w sklepie z artykułami dekoracyjnymi, podczas gdy w powietrzu unosił się zapach prosty, złożony lub niebyło żadnego z nich.
Jak się okazało, jedna grupa około 100 osób wydała średnio 20 proc. więcej pieniędzy, nabywając więcej towarów. Miało to miejsce wtedy, kiedy w powietrzu roztaczał się prosty pomarańczowy aromat.
W serii oddzielnych eksperymentów studenci mieli rozwiązać zadania tekstowe w różnych warunkach zapachowych. Okazało się, że wykonali ich więcej i w krótszym czasie, gdy wyczuwali prostą woń, niż w przypadku złożonego zapachu lub gdy w ogóle go nie było. Według autorów, prosty aromat przyczynił się do „płynności przetwarzania", czyli łatwości, z jaką można poznawczo przetworzyć czynnik olfaktoryczny.
Warto rozumieć, jak zapach wpływa na klientów. Tylko dlatego, że w sklepie ładnie pachnie, nie oznacza, że zwiększy się sprzedaż. - Większość ludzi przetwarza to na nieświadomym poziomie, ale ma to na nich wpływ. Ważną rzeczą z punktu widzenia sprzedawcy jest to, że przyjemny zapach nie zawsze jest skuteczny - mówią uczeni.
Na podstawie: