Strona głównaStyl życiaZdrowe przyprawy w zdrowej kuchni

Zdrowe przyprawy w zdrowej kuchni

Kurkuma, cynamon i pieprz cayenne – to przyprawy, które niewątpliwie znalazłyby się w eliksirze młodości. O ile oczywiście zostałby on kiedykolwiek przygotowany. Mimo to warto pamiętać o cennych właściwościach tych substancji.
Zdrowe przyprawy w zdrowej kuchni [Fot. andriigorulko - Fotolia.com] Oczywiście trzeba pamiętać, że żadna z nich nie zastąpi prawidłowo zbilansowanej diety, ani też regularnej aktywności fizycznej. Obfita konsumpcja warzyw, owoców, produktów zbożowych z pełnego przemiału, orzechów i innych produktów o charakterze prozdrowotnym to niepodważalna podstawa w drodze do osiągnięcia zdrowia.

– Jednak przyprawy takie jak kurkuma, cynamon i pieprz cayenne mogą rozgrzeszyć nas z nie do końca dobrze zbilansowanej diety. Ich dodatek do jadłospisu nie wymaga poświęcenia, ponieważ dodają potrawom wyrazisty smak a ich walory zdrowotne są potwierdzone szeregiem badań naukowych – mówi Łukasz Sot z Cateromarket.pl.

Kurkuma

O korzystnych właściwościach tej indyjskiej rośliny przekonywali już przed 5000 laty praktycy z Dalekiego Wschodu. Główną substancją czynną w sproszkowanym korzeniu ostryżu długim jest kurkumina – to ona nadaje charakterystyczną, żółtą barwę samej czy curry. Liczba chorób, w których można byłoby wykorzystać działanie kurkuminy jest niesamowicie obszerna.

– To między innymi astma, miażdżyca tętnic, reumatoidalne zapalenie stawów i innych schorzeń, w których mamy do czynienia ze stanem zapalnym – wylicza Łukasz Szot.

Dzieje się tak dlatego, że , tłumiąc tym samym objawy choroby. To nie wszystko – w jednym z badań, 0,5 g kurkuminy (to bardzo dużo) przyjmowane przez 7 dni zredukowało u zdrowych osób ilość utlenionych lipidów w surowicy o 33%, frakcji cholesterolu LDL (potocznie „złego cholesterolu”) o blisko 12% oraz zwiększało stężenie frakcji HDL („dobrego cholesterolu”) o 29%. Mimo, iż do codziennej diety ciężko dostarczyć 0,5g kurkuminy (trzeba by spożyć około 25 g kurkumy) – jej systematyczne stosowanie w niewielkich dawkach może okazać się korzystne dla kondycji układu krążenia.

– Co ciekawe kurkumina dzięki działaniu przeciwzapalnemu, ale także zawartości specyficznych białek, wykazuje działanie przeciwnowotworowe. W celu maksymalizacji absorpcji substancji czynnej z kurkumy, należy stosować ją w towarzystwie pieprzu, ponieważ piperyna w nim zawarta zwiększa jej wchłanianie – dodaje Łukasz Sot.

Cynamon

W przeciwieństwie do kurkumy, którą zazwyczaj wykorzystuje się do potraw mięsnych, cynamon idealnie sprawdza się w przypadku słodkich deserów. Oprócz popularnych procyjanidyn i katechin wykazujących działanie przeciwutleniające, zawiera liczne związki bioaktywne - jak eugenol, aldehyd trans-cynamonowy, terpineol. Cała gama substancji zawarta w korzennej przyprawie, łącznie wykazuje znakomite właściwości ochronne w obrębie układu krążenia, redukując stężenie trójglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz „złej” frakcji cholesterolu LDL.

– Jednak głównym obrębem badań nad cynamonem jest jego . Związki w nim zawarte w porównaniu do innych przypraw, wspomagają 20-krotnie bardziej działanie insuliny – hormonu odpowiedzialnego za gospodarkę węglowodanami. Oprócz wspomagania insuliny, działanie przeciwzapalne poprawia funkcjonowanie trzustki, dzięki czemu lepiej możemy kontrolować glikemię – uważaŁukasz Sot.

Pieprz cayenne

To ostry dodatek, którego nazwa wywodzi się prosto z Gujany Francuskiej. Bez wątpienia jedna z głównych przypraw wschodnich populacji. Istnieją legendy, jakoby bardzo bogata w pieprz cayenne dieta Hindusów chroniła ich przed zakażeniami bakteryjnymi wynikającymi z kąpieli w potwornie zabrudzonym Gangesie.

Podobnie jak cynamon i kurkuma, główne prozdrowotne działanie pieprzu kajeńskiego wynika z jego działania przeciwzapalnego. Dodatkowo, wytrawne dania oprószone ostrym pieprzem mogą być korzystne dla osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym, natomiast kapsaicyna pomaga spalać tłuszcz! Wśród osób z nadmierną masą ciała, dieta z dodatkiem tej substancji zwiększa wydatkowanie energii o ~60kcal dziennie.

– Z pewnością, w nie powinniśmy upatrywać podstaw walki z oponką, lecz osoby z nadwagą powinny spodziewać się niewielkich korzyści dzięki ostrym potrawą – mówi Łukasz Sot.

Podsumowując należy podkreślić fakt, że nawet najzdrowsza przyprawa nie zastąpi nam prawidłowo zbilansowanej diety opartej o nieprzetworzone pokarmy. Niemniej jednak, powinniśmy sięgać po te o udokumentowanym, korzystnym wpływie na nasze zdrowia. Bez wątpienia, kurczak curry, fit ciasteczka korzenne, czy ostra potrawka z soczewicy mogą korzystnie wpłynąć na nasz organizm.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • EWST.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X