Strona głównaStyl życiaJak latem dbać o klimatyzację w samochodzie? strona 2 / 2

Jak latem dbać o klimatyzację w samochodzie?

strona 2 / 2

Jak latem dbać o klimatyzację w samochodzie?  [©  lukatme1 - Fotolia.com]
Odpowiednie użytkowanie klimatyzacji

Zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wewnątrz pojazdu, a tą panującą na zewnątrz mogą prowadzić do niepotrzebnych chorób czy infekcji. Najbardziej odpowiednia temperatura dla kierowcy mieści się w zakresie 20-24 stopni Celsjusza. Kierujący powinni także zadbać o to, aby sukcesywnie zwiększać temperaturę przy dojeżdżaniu do celu podróży, by nie przysporzyć organizmowi niepotrzebnego szoku termicznego. Ważne jest również odpowiednie ustawienie zarówno kierunku, jak i siły nawiewów. By nie dopuścić do zapaleń , a nawet paraliżu, nie wolno kierować strumienia zimnego powietrza bezpośrednio na części ciała. Należy je ustawić tak, aby chłodniejsze powietrze miało ujście na szyby oraz podsufitkę pojazdu.

Serwis to podstawa

Oznakami niesprawnie działającej klimatyzacji jest np. jej słaba wydajność, parowanie szyb, zwiększenie poziomu hałasu płynącego z nadmuchów, nadmierne zużycie paliwa czy nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z nawiewów po jej załączeniu. To bardzo wyraźne sygnały, które nie powinny być zlekceważone, bo mogą mieć znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa kierowcy. Jeśli się pojawią, należy odwiedzić serwis, w którym dokonany zostanie przegląd klimatyzacji. Podczas niego specjalista powinien skontrolować ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji, wyczyścić kanały dostarczające powietrze do wnętrza pojazdu, oczyścić wloty powietrza, a także wymienić filtr kabinowy oraz napełnić układ klimatyzacji nowym płynem chłodzącym. Dodatkowo warto, aby użył on produktów przeciwbakteryjnych oraz takich, które zwalczają nieprzyjemne zapachy.

Dlaczego trzeba dokonywać regularnych przeglądów klimatyzacji?

Kierowcy powinni wiedzieć, że układ klimatyzacji traci nawet do 75 proc. wydajności chłodzenia w momencie, gdy krąży w nim połowa ilości czynnika chłodniczego, który jest zalecany przez producenta. Tymczasem statystycznie w ciągu roku z takiego układu ubywa od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego. W ciągu trzech lat ubytek ten może być już zatem na tyle duży, że klimatyzacja przestanie pracować efektywnie. Czynnik chłodzący jest także nośnikiem oleju, który smaruje sprężarkę, a bez tego kompresor nie jest odpowiednio smarowany.

Może to doprowadzić nawet do zatarcia się sprężarki, co oznacza dodatkowe, bardzo wysokie koszty dla kierowcy.

Poprawnie działająca klimatyzacja pozwala na utrzymanie zarówno odpowiedniej temperatury we wnętrzu pojazdu, jak i należytej jakości powietrza. Regularnie przeprowadzane przeglądy i serwisy tego systemu nie pozwalają bowiem na rozwój pleśni, grzybów, , bakterii oraz wirusów, które mają bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie każdego człowieka, szczególnie dzieci i alergików. Warto, aby kierowcy udali się do serwisu przed wakacyjnymi wypadami i nie narażali na niebezpieczeństwo i niekomfortową jazdę zarówno siebie, jak i współtowarzyszy podróży – komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.
Strony : 1 2
 

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • EWST.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy