31-03-2018
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Kolejną częścią jest Liturgia Słowa. Jaj pełna wersja to dziewięć czytań, pokazujących po kolei kroki historii zbawienia. Siedem z nich pochodzi ze Starego Testamentu. Ich cykl kończy się słowami „I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała" (Ez 36,16-17a.l8-28). Właśnie wtedy przy ołtarzu zapalają się światła, po raz pierwszy od Wielkiego Czwartku rozlega się dźwięk dzwonów i intonowana jest pieśń „Chwała na wysokości Bogu", a następnie -po czytaniu z Listu do rzymian - śpiewane po raz pierwszy od czterdziestu dni Alleluja. Ewangelia mówi o pustym grobie i Zmartwychwstaniu. W ten sposób wierni wprowadzani są już w wielkanocną rzeczywistość.
Trzecią część nabożeństwa stanowi liturgia chrzcielna. Wigilia Paschalna to w tradycji czas chrztu katechumenów - starożytny kościół tylko wtedy dokonywał chrztów. Obecnie właśnie w tym momencie jest święcona Woda chrzcielna a wierni odnawiają złożone przy chrzcie przyrzeczenia.
Ostatnią część paschalnych obrzędów stanowi liturgia eucharystyczna. W jej trakcie bardzo wiele osób przystępuje do komunii, dni Triduum Paschalnego są bowiem czasem, w którym zdecydowana większość Polaków spowiada się, by móc przyjąć wielkanocną Eucharystię.
Do chrzcielnych symboli nawiązuje także liturgia prawosławna - podobna w wyrazie ale jeszcze bardziej rozbudowana niż katolicka.
Oczekiwanie Wielka Sobota to także czas najbardziej intensywnych przedświątecznych przygotowań. Ostatnie zakupy, porządki i kulinarne szaleństwo. Baby, mazurki, żur, pieczone mięsa, sałatki, jaja na różne sposoby, ćwikła i wiele innych przysmaków - wszystko to uzyskuje ostatni „szlif" w sobotnie popołudnie. Przygotowywane są także mieszkania i domy. Wielkanocne śniadanie według tradycji rozpoczyna się wcześnie rano, wszystko musi być więc gotowe.
W przygotowaniach do niedzielnego śniadania, przy robieniu świątecznych porządków postarajmy się jednak nie stracić z pola widzenia głębokiej wielkosobotniej symboliki.