Strona głównaStyl życiaPodróż samolotem. Co zrobić w przypadku overbookingu?

Podróż samolotem. Co zrobić w przypadku overbookingu?

Zakupiony bilet lotniczy wcale nie gwarantuje, że na pewno zostaniemy przyjęci na pokład. Powszechną praktyką linii lotniczych jest sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. Może się więc okazać, że po przyjeździe na lotnisko zostaniemy odprawieni, ale z kwitkiem. Co zrobić w takim przypadku i jakie prawa nam przysługują?
Podróż samolotem. Co zrobić w przypadku overbookingu? [Fot. PixieMe - Fotolia.com] Overbooking to powszechna praktyka . Gros przewoźników sprzedaje większą liczbę biletów niż miejsc w samolocie. Część pasażerów z różnych przyczyn rezygnuje z podróży, a overbooking pozwala przewoźnikom zabezpieczyć się przed utratą zysków z powodu lotu z pustymi miejscami. Kwestia nadrezerwacji nie jest prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku.

Przykro nam, mamy komplet

Zakup biletu , że wsiądziemy na pokład samolotu. W przypadku overbookingu może się okazać, że usłyszymy przy odprawie „Przykro nam, mamy komplet pasażerów”. Właśnie dlatego nie warto czekać do ostatniej chwili z odprawą i najlepiej zrobić to wcześniej przez internet. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.

Co w sytuacji, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?

Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może .

Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.

Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.

Prawo do odszkodowania

Pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową wpuszczenia ich na pokład.

Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.
Europ Assistance

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy