24-01-2018
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Funkcjonowanie urzędów spotyka się z coraz większą aprobatą Polaków, a praca urzędników pod wieloma względami oceniana jest coraz lepiej – wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS. Sprawy urzędowe częściej niż w poprzednich latach udaje się załatwić od ręki, a kompetencje, życzliwość i zaangażowanie urzędników budzą wśród interesantów coraz mniej zastrzeżeń.
Większość Polaków (61%) przynajmniej raz roku 2017 załatwiała jakąś konkretną sprawę w . Co dwunasty (8%) od stycznia wielokrotnie odwiedzał urzędy, więcej niż co trzeci (36%) bywał w nich kilka razy, a co szósty (17%) był tylko raz. Prawie dwie piąte ankietowanych (39%) w ostatnich miesiącach nie załatwiało żadnych spraw urzędowych.
Istotnie częściej niż inni sprawy urzędowe załatwiały osoby w wieku od 35 do 44 lat oraz badani z wyższym wykształceniem, a spośród grup społeczno-zawodowych przede wszystkim prywatni przedsiębiorcy, kadra kierownicza oraz pracownicy wyższego i średniego szczebla. Z kolei stosunkowo najrzadziej klientami urzędów byli najstarsi i najsłabiej wykształceni ankietowani, emeryci i renciści, robotnicy niewykwalifikowani, a także uczniowie i studenci.
Najbliższa ciału koszula, czyli Polak w urzędzie samorządowymNajczęściej załatwiamy sprawy w podstawowych jednostkach samorządu terytorialnego, czyli urzędach gmin i miast (53% ostatnich wizyt). Znacznie mniej osób załatwiało (11% ostatnich wizyt), starostwie powiatowym (10% ostatnich wizyt) oraz urzędzie skarbowym (10% ostatnich wizyt). Sporadycznie interesanci odwiedzali w ostatnim czasie ośrodek pomocy społecznej (5%), urząd pracy (4%), urząd marszałkowski (2%) lub jeszcze inny urząd, np. sąd, NFZ, KRUS, PFRON, stację sanitarno-epidemiologiczną czy urząd celny (łącznie 5%).
Z urzędników jesteśmy coraz bardziej zadowoleniPoziom zadowolenia Polaków ze sposobu załatwienia ostatniej sprawy urzędowej dość systematycznie rośnie. Obecnie istotnie częściej niż i dziesięcioma laty interesanci deklarują zadowolenie ze sposobu załatwienia sprawy, z którą przyszli do urzędu, twierdząc, że obsłużono ich sprawnie i od razu (od 2012 roku wzrost wskazań z 51% do 61%). Jednocześnie w porównaniu z rokiem 2012 zmalał odsetek respondentów, którzy co prawda załatwili swoją sprawę, ale skarżyli się na uciążliwość i mnożenie trudności przez urzędników (z 11% do 7%), oraz tych, którym nie udało się załatwić sprawy (z 7% do 3%).
Zdecydowana większość interesantów ocenia, że urzędnicy załatwiający ich ostatnią sprawę znali się na swojej pracy, byli kompetentni (91%, od poprzedniego badania w 2012 roku wzrost o 7 punktów procentowych), obsłużyli ich prawidłowo i rzetelnie (90%, wzrost o 9 punktów w ciągu 5 lat), sprawnie załatwili wszelkie formalności (85%, wzrost o 10 punktów) oraz byli zaangażowani w swoją pracę – poświęcili im wystarczająco dużo czasu i uwagi (84%, wzrost o 8 punktów proc.).