Strona głównaStyl życiaPoczucie szczęścia dla każdego - dobrostan emocjonalny można wypracować jak inne cechy

Poczucie szczęścia dla każdego - dobrostan emocjonalny można wypracować jak inne cechy

Nad dobrostanem emocjonalnym można pracować tak, jak nad innymi umiejętnościami, mówią neurolodzy.
Jeśli chcesz się lepiej emocjonalnie poczuć, sam/sama postaraj się o to - według uczonych z Center for Healthy Minds przy University of Wisconsin-Madison można wyćwiczyć tak, jak każdą inną umiejętność.

Ważnym krokiem u lepszemu samopoczuciu to regularna (ang. mindfulness meditation), która pomaga nauczyć się, jak dystansować się do przeciwności. Takie ćwiczenie ułatwia uświadomienie sobie własnych myśli i emocji oraz koncentrowanie się na sobie samym/samej i podejmowanie lepszych decyzji co do funkcjonowania w dalszych porach dnia. Jak wykazały harvardzkie badania, większość ludzi spędza prawie połowę godzin aktywnego czasu, nie zwracając uwagi na to, co robią. Tymczasem ma to szczególne, bo pozostawanie umysłowi zupełnej swobody zwykle sprawia, że ludzie czują nieszczęśliwi (bezwiedne myśli krążą bowiem njczęściej wokół przeszłych i przyszłych kłopotów). Stąd warto nauczyć się koncentrować się na tym, co tu i teraz, na jednym zadaniu lub działaniu na raz.

Niezbedna jest pewna dawka aktywności fizycznej, przy czym nie musi to być bardzo wymagający wysiłek. Regularny spacer, który wykonuje się z różnych powodów każdego dnia, warto także poświęcić na obserwację swoich myśli i ciała. Trzeba zwrócić uwagę na wszelkie odczucia związane z ruchem, na to, jak jakość świadomości zmienia się lub pozostaje taka sam podczas ruchu.

Kiedy przez dłuższy czas pozostajesz w jednej pozycji (np. siedząc na kanapie czy przed komupterem), poświęć kilka minut na uświadomienie sobie swojego ciała - nie zmieniaj jego ułożenia, ale po prostu zwróć uwagę na jeg stan i odczucia z tym związane. Możesz robić to stopniowo, zaczynając od głowy poprzez twarz, szyję i tak przechodząc przez każdą część ciała.

Wypracowanie pozytywnego nastawienia to kolejna kluczowa cecha prowadząca do poprawy stanu emocjonalnego: konieczna jest optymistyczna postawa i znajdowanie tego, co pozytywne u innych. Inny rodzaj medytacji, tzw. medytacja (ang. compassion meditation), pozwala na osiągnięcie takiego nastawienia po dwóch tygodniach codziennych 30-minutowych sesji. Kiedy cieszysz się ze względu na to, że inni mają się dobrze, sam/sama zyskujesz emocjonalne korzyści. Zachowanie tego rodzaju aktywuje obwody w mózgu, które zwiększają dobre samopoczucie.

Badania pokazują,że praktyki medytacyjne mogą pomóc uczestnikom zmienić sposób działania i mózgu i schematy emocjonalnego działania, a także zwiększyć koncentrację, zmniejszyć stres i pomóc w prowadzeniu życia bogatszego w .

Na podstawie:

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Hospicja.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy