Strona głównaStyl życiaCo daje członkostwo w Unii polskim konsumentom?

Co daje członkostwo w Unii polskim konsumentom?

Mija właśnie pięć lat, od kiedy polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Z punktu widzenia UOKiK najważniejszymi zaletami naszego członkowstwa w UE są: obowiązek wprowadzania na rynek produktów bezpiecznych, lepsza ochrona konsumentów, zmiany udzielania pomocy publicznej, a także nowe możliwości organów chroniących konkurencję.
W Europie bez granic wszystkich konsumentów chronią te same regulacje. Komisja Europejska wyznacza ramy prawne, które przyjmowane są do porządków prawnych państw członkowskich. Dzięki ujednoliconym regułom przykładowo podróżując samolotem po terenie Unii Europejskiej możemy liczyć na określone przepisami zachowanie przewoźnika w przypadku podawania ceny za przelot. Musi ona uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty.

Kupując produkty na wspólnotowym rynku mamy pewność, że wszystkich sprzedawców, producentów i importerów obowiązują te same zasady regulujące bezpieczeństwo produktów. Od 1 maja 2004 roku polscy przedsiębiorcy funkcjonują w systemie nadzoru rynku opartym na dyrektywach nowego podejścia. Zawarte w nich wymagania związane z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia oraz środowiska naturalnego dotyczą różnych grup produktów m.in. zabawek i urządzeń elektrycznych. Zgodność produktów z wymaganiami określonymi w tych dyrektywach potwierdza znak CE. Zalety członkostwa widać również w przypadku pojawienia się produktów niebezpiecznych na rynku - dzięki funkcjonującemu systemowi RAPEX, klienci mogą zostać szybko poinformowani o zagrożeniach. Polski Urząd w ciągu pięciu lat zgłosił takie informacje 264 razy.

Robiąc zakupy w państwach należących do Unii jesteśmy chronieni przez podobne reguły gry rynkowej. Jeśli po powrocie do kraju zakupiony towar okaże się wadliwy na podstawie ujednoliconych przepisów powinniśmy dochodzić swoich praw. Od 2005 roku upowszechnianiem europejskiej tematyki konsumenckiej oraz pomocą w dochodzeniu praw w sporach transgranicznych zajmuje się Europejskie Centrum Konsumenckie, które jest łącznikiem pomiędzy indywidualnymi klientami mieszkającymi w krajach UE, a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi poszczególne ich problemy. ECK jest instytucją, do której w ciągu ostatnich czterech lat zgłosiło się blisko 5,5 tys. konsumentów.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kosciol.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy