Strona głównaStyl życiaCukier w pożywieniu - jak wpływa na organizm

Cukier w pożywieniu - jak wpływa na organizm

Cukier, i ten znajdujący się naturalnie w różnych produktach, i ten dodawany, ma wiele różnych form. Współczesny przemysł spożywczy często wykorzystuje syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy (high fructose corn syrup, HFCS) - jaki ma wpływ na organizm?
Cukier w pożywieniu - jak wpływa na organizm
Syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy jest wytwarzany ze skrobi kukurydzianej i dodawany do zimnych napojów, wypieków, przypraw i różnorakiej żywności przetworzonej. Chętnie stosuje się go w przemyśle spożywczym, bo jego produkcja jest tańsza niż produkcja sacharozy (czyli , którym zwykle słodzimy herbatę). HFCS poprawia smak żywności. Działa też jak środek konserwujący i wspomaga zatrzymywanie wilgoci, więc sprawia, że wypieki dłużej są świeższe. Co więcej, pomaga kontrolować temperaturę wrzenia, topienia i zamrażania produktów.

W środowisku naukowym trwa spór na temat tego, czy HFCS jest bardziej szkodliwy niż sacharoza. W każdym razie wiadomo, że dodawany do artykułów spożywczych cukier nie jest prozdrowotnym składnikiem. Przede wszystkim, ponieważ znajduje się w różnych produktach, niekoniecznie kojarzonych z czymś słodkim, trudno jest kontrolować jego ilość w diecie. zaś (niezależnie od rodzaju) może przyczynić się do rozwoju wielu problemów zdrowotnych, w tym , zwiększenia ilości stanów zapalnych, podwyższenia poziomu triglicerydów, niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby i pogorszenia funkcji poznawczych. Poza tym nadmiar cukru zwiększa ryzyka nadwagi i otyłości, chorób układu krążenia i oraz kwasu moczowego we krwi (sprzyja więc rozwojowi ).

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, tzw. „wolny cukier" (ang. „free sugar") nie powinien stanowić więcej niż 10 proc. całodziennej dawki kalorii. „Free sugar" jest określany przez Organizację jako monosacharydy i disacharydy dodawane do żywności oraz cukry naturalnie występujące w miodzie, syropach, sokach owocowych i koncentratach soków owocowych. Wspomniany limit nie dotyczy cukrów „wewnętrznych" występujących w owocach i warzywach oraz mleku.

Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia (ang.):

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Pola Nadziei
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy