14-11-2023
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W Japonii starsi kierowcy mają obowiązek brać lekcje jazdy i poddawać się testom funkcji poznawczych przy odnawianiu prawa jazdy, a często zachęca się ich do rezygnowania z kierowania samochodem. Statystyki pokazują jednak, że kierowcy w seniorskim wieku nie są odpowiedzialni za więcej wypadków niż młodsi.
Zaprzestanie prowadzenia pojazdów wprawdzie eliminuje ryzyko spowodowania wypadku samochodowego, ale także ogranicza , co może zaburza codzienne życie osób starszych i szkodzić ich zdrowiu. Okazuje się tymczasem, że seniorzy nie są niebezpieczniejszymi kierowcami niż ludzie młodsi.
Aby zbadać ryzyko spowodowania wypadków przez starszych , wykorzystano dane dotyczące wypadków w Japonii w latach 2016-2020 i porównano liczbę zdarzeń z winy jednego licencjonowanego kierowcy, liczbę obrażeń w jednym zdarzeniu oraz wskaźnik wypadków śmiertelnych według płci i wieku sprawcy. Stwierdzono, że ryzyko wypadku wzrasta wraz z wiekiem kierowcy powyżej średniego wieku; jednakże było niższe w przypadku starszych niż w przypadku młodych kierowców. Co więcej, ryzyko obrażeń w przypadku osób, które zostały potrącone, nie różniło się w zależności od grupy wiekowej odpowiedzialnych za zdarzenie kierowców. W wypadkach śmiertelnych, im starszy kierowca, tym większe ryzyko, że zginie on podczas zdarzenia; w tej grupie jednak rzadziej ginęli piesi czy .
Badanie to sugeruje, że chociaż starsi dorośli kierowcy mogą być ofiarami wypadków, które spowodowali, ryzyko samego zdarzenia jest wśród nich niższe niż w przypadku młodych kierowców, a prawdopodobieństwo śmierci lub obrażeń u osób poszkodowanych nie różni się w zależności od grupy wiekowej.
Na podstawie: