19-04-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zapraszali na bezpłatne badanie układu krążenia, w rzeczywistości chodziło o sprzedaż sprzętu paramedycznego. UOKiK nakazał firmie VRM Group natychmiastowe zaniechanie nieuczciwych praktyk.
Wprowadzanie w błąd i pomijanie przez przedsiębiorcę istotnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji dotyczącej umowy, jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. Działania takie mogą powodować podjęcie przez konsumenta decyzji, której nie podjął by mając dostęp do rzetelnych danych. Pominięciem istotnej informacji, które wprowadza w błąd jest m.in. nieujawnianie handlowego celu praktyki.
Firma VRM Group z Poznania oferuje konsumentom sprzęt paramedyczny o nazwie GPM (generator pola magnetycznego). Urządzenia sprzedawane są przede wszystkim na prezentacjach organizowanych poza lokalem przedsiębiorcy.
UOKiK ustalił, że firma zapraszała osoby w wieku od 40 do 75 lat (telefonicznie i listownie) na badania układu krążenia w ramach Akademii Zdrowia. W rzeczywistości celem było przedstawienie sprzętu paramedycznego. Konsumenci nie byli informowani o rzeczywistym, handlowym celu spotkań organizowanych przez VRM Group.
UOKiK zakwestionował praktyki spółki, ponieważ przedsiębiorca zapraszając konsumentów na spotkanie miał obowiązek ich poinformować, że jego rzeczywistym celem było przedstawienie swojej aktualnej oferty i zawarcie umowy sprzedaży.
Ponadto w celu wzbudzenia zaufania konsumentów przedsiębiorca przekonywał ich, że badania są prowadzone przy współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zdaniem UOKiK uczestnicy spotkań byli wprowadzani w błąd, ponieważ firma miała podpisaną jedynie umowę cywilnoprawną z jednym z pracowników uczelni.
UOKiK nakazał zaniechanie zakwestionowanych praktyk nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto na przedsiębiorcę została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 145 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Pamiętaj:
- Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie (np. wykład, prezentacja, badania) ustal czy jego rzeczywistym celem jest sprzedaż towarów lub usług. Można o to zapytać telefonującą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne.
- Jeżeli jesteś namawiany do zakupu, nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Poczekaj, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty – skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.
- Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
- Jeżeli rozmyślisz się po zawarciu umowy, masz prawo od niej odstąpić w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.