17-07-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W czerwcu 2012 roku piłkarskie mistrzostwa zdominowały media, odsuwając w kąt nawet politykę. Euro nie tylko było głównym tematem cytowań, ale też pozwoliło na zaistnienie - a przynajmniej spory awans - w rankingu opiniotwórczości, sportowej prasie i portalom. Sportowe awanse nie sięgnęły jednak podium: pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów zdobyła Gazeta Wyborcza, drugie Rzeczpospolita, a trzecie Dziennik Gazeta Prawna - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. Tuż za podium uplasowały się: RMF FM, Radio ZET oraz Przegląd Sportowy.
Piłka, piłka i jeszcze raz piłka – w czerwcu zdominowało media, które wzajemnie się cytowały nie tylko w związku z rozgrywkami i wynikami, ale też w kontekście inwestycji infrastrukturalnych, problemów z wypłaceniem należności podwykonawcom, bójek kibiców oraz długów miast-gospodarzy. Na drugim miejscu znalazły się tematy ekonomiczne, ale z bardzo niewielka przewagą w stosunku do miejsca trzeciego, czyli sportu. W obliczu mistrzostw polityka straciła na znaczeniu – osiągając dopiero czwarte miejsce w zestawieniu.
Prasa najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Źródłem zainteresowania mediów informacjami podanymi przez Gazetę Wyborczą była przede wszystkim publikacja na temat odnalezionej przez Natalię Lebiediewą w Mińsku tzw. białoruskiej listy katyńskiej. Drugim najpopularniejszym tematem, w związku z którym media nawiązywały do Gazety Wyborczej, było Euro 2012 – głównie w kontekście kibiców.
Z kolei Rzeczpospolita przywoływana była najczęściej w kontekście ekonomicznym. Dziennik zbadał m.in., jak negatywnie Euro 2012 odbije się na finansach – zarówno zadłużonych z powodu mistrzostw miast-gospodarzy, jak i firm zatrudnionych przy inwestycjach. Zaległości z wynagrodzeniami dla podwykonawców miały stać się przyczyną blokady Stadionu Narodowego – tę informację za Rzeczpospolitą podawały cytowały media.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Newsweek i Polityka. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.
TelewizjaSpośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP1. TVN24 pozycję lidera zawdzięcza Euro 2012 – dużym zainteresowaniem innych mediów cieszyły się związane z mistrzostwami wypowiedzi gości programu „Kropka nad i” – między innymi Bronisława Komorowskiego, Wojciecha Fibaka czy Robert Lewandowskiego.
RadioSpośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Powrót na szczyt był możliwy dzięki wątkom sportowym – Euro 2012 oraz spekulacjom dotyczącym nowego selekcjonera polskiej reprezentacji. To RMF FM przeprowadziło wywiad na ten temat z Grzegorzem Lato. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – za tą radiostacją przytaczano wypowiedzi na temat EURO 2012, z jednej strony Zbigniewa Bońka, przekazującego pochwały dla Polski jako organizatora mistrzostw, z drugiej na przykład Jerzego Stuhra czy Marcina Dańca, rozczarowanych postawą polskiej reprezentacji). Na trzecim miejscu znalazło się radio Eska Rock.
Portale internetowe Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych w Polsce to: onet.pl, gazeta.pl, sport.pl, sportowefakty.pl oraz tvn24.pl.
W czerwcu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się onet.pl. Popularność portalowi zapewniło wyliczenie, ile kosztowała emisja spotu ministra rolnictwa Marka Sawickiego w czasie Euro 2012.
Media ekonomiczneNajczęściej powoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, telewizją - TVN CNBC, a rozgłośnią radiową - Radio PiN.
Media regionalneW czerwcu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się między innymi w kontekście likwidowanych uzdrowisk państwowych oraz strat Małopolskich Przewozów Regionalnych w czasie Euro 2012. Następne miejsca zajęły Radio Gdańsk i Polska Głos Wielkopolski.
Analizę przeprowadzono na podstawie 4 868 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 czerwca 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).