Strona głównaStyl życiaDieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowieczności

Dieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowieczności

W ostatnim czasie dieta niskowęglowodanowa zyskała popularność jako skuteczny sposób na utratę wagi oraz zachowanie efektów odchudzania. Okazuje się jednak, że takie jej skutki nie muszą oznaczać jednocześnie pozytywnego wpływu na zdrowie w dłuższej perspektywie.
Dieta niskowęglowodanowa nie sprzyja długowieczności [Fot. Yulia Furman - Fotolia.com]
Jeśli chodzi o sposoby odchudzania się, modny - bo dość szybko efektywny - stał się ten, który obejmuje ograniczenie lub całkowite wyłączenie z diety takich produktów, jak pieczywo, makaron, czy ryż, czyli tych, które są najbogatsze w węglowodany. Jak ustalili jednak uczeni w Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, takie jedzenie oznacza wyższe ryzyko .

W badaniach, które trwały ponad dekadę, analizowano dane niemal 25 tysięcy ludzi. Ustalono, że osoby, które serwowały sobie najmniejsze dawki węglowodanów, cechowały się o 32 proc. wyższym ryzykiem śmierci w porównaniu do pozostałych uczestników w badanym okresie. Jeśli chodzi o poszczególne choroby, ludzie ci odznaczali się o 50 proc. wyższym prawdopodobieństwem śmierci z powodu i o 36 proc. w wyniku nowotworów w porównaniu do tych, którzy jedli największe ilości .

Jak wyjaśnia prof. Maciej Banach, współautor badań, dieta niskowęglowodanowa może być użyteczna krótkoterminowo dla utraty na wadze, a także obniżenia poziomu ciśnienia krwi czy glukozy, niemniej w dłuższej perspektywie oznacza wyższe prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci z jakiegokolwiek powodu.

Dlaczego tak się dzieje? Jak wyjaśniają eksperci, ograniczenie węglowodanów oznacza konieczność zwiększenia w diecie innych składników, czyli białek i/lub tłuszczów. Szczególnie, jeśli wybór pada na tłuszcze (zwłaszcza, gdy są to także tłuszcze trans i nasycone), wzrasta prawdopodobieństwo chorób układu krążenia. Co więcej, jedynie węglowodany przydają na błonnika, o którym wiadomo, że obniża ryzyko raka piersi oraz zmniejsza poziom .

Według dietetyków, nie warto rezygnować z żadnego z podstawowych składników odżywczych. Ich wpływ na zdrowie zaś zależy od ich rodzaju. Jeśli chodzi o węglowodany, najbardziej pożyteczne są dla naszego roganizmu te, które znajdują się roślinach strączkowych, produktach pełnoziarnistych, czy owocach. Bez żadnych wyrzutów sumienia zaś można zrezygnować z białego pieczywa czy białego makaronu.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Akademia Pełni Życia
  • Kobiety.net.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X