02-06-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z policyjnych danych wynika, że przez pierwsze dwa tygodnie od momentu wejścia w życie przepisu dotyczącego zabierania prawa jazdy tym kierowcom, którzy dopuszczą się przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h (od 18 do 31 maja), dokument ten utraciło aż 1217 kierowców. Sprawne egzekwowanie przepisu przez funkcjonariuszy oraz obawa przed utratą prawa jazdy przez kierowców już zaczęły przekładać się na poprawę bezpieczeństwa.
Od momentu wejścia w życie (18-31 maja) doszło do 1054 wypadków. To o ponad dwieście mniej niż przez pierwsze dwa tygodnie maja (4-17 maja), kiedy to doszło do 1261 wypadków. Dzięki nowym przepisom o 17 spadła liczba zabitych i wyniosła 72 osoby. Rannych zostało 1256 osób, czyli o 225 mniej niż przed zaostrzeniem przepisów. Dla porównania – w okresie 4-17 maja na polskich drogach życie straciło 89 osób, a 1481 zostało rannych. Jak podkreśla Policja, zmiany dało się już zaobserwować w obowiązywania nowych przepisów.
Największą zmianę widać w danych dotyczących : w okresie 4-17 maja policjanci zatrzymali aż 5108 kierowców „na podwójnym gazie”, a od 18 do 31 maja ich liczba spadła do 3547. To nadal zbyt wiele, jednak o ponad 1500 mniej.
Z danych przygotowanych w ramach kampanii społecznej „Nie [przy]dzwoń za kierownicą” wynika, że już prawie co czwarty wypadek drogowy jest skutkiem korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy. Zaledwie 24% uczestników ruchu korzysta z zestawów głośnomówiących, natomiast aż 65% ankietowanych kierowców przyznaje, że korzysta z telefonów komórkowych w czasie jazdy.
Korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia auta w zdecydowanym stopniu obniża koncentrację i tym samym utrudnia bezpieczne poruszanie się po drodze, co grozi nie tylko prowadzącemu auto oraz pasażerom, ale również innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że samo zerknięcie na ekran telefonu – chociażby po to by sprawdzić, kto dzwoni – zajmuje kierowcy średnio 5 sekund. Przez ten czas, jadąc z prędkością 80 km/h, pokonuje on odcinek drogi równy boisku piłkarskiemu.