Ludzie, którzy są sfrustrowani, ponieważ ich podstawowe psychologiczne potrzeby nie są zaspokojone, częściej mają powtarzające się koszmary senne.
Sny i ich interpretacje są badane od czasów Karla Junga i Zygmunta Freuda. Teraz sprawdzono, czy codzienna frustracja lub zaspokajanie potrzeb psychologicznych ma wpływ na
marzenia senne.
W jednym z badań kilkaset osób opisało najczęściej powtarzający się sen. W innym uczestnicy przez kilka dni prowadzili dziennik snów. Psychologowie chcieli sprawdzić, czy doświadczenia związane z potrzebami psychologicznymi na jawie są powiązane z głębszym poziomem przetwarzania, podczas
snu. Co więcej, chciano ocenić, czy koszmary senne mogą być „pozostałościami" słabo lub nawet nieprzetworzonymi codziennymi doświadczeniami.
Jak odkryto, frustracje i emocje związane z określonymi potrzebami psychologicznymi wpływają na tematy snów. Uczestnicy, których potrzeby psychologiczne nie były zaspokajane, czuli się bardziej
sfrustrowani. Osoby te miały znacznie więcej negatywnych snów - przerażających sny lub takich, w których pojawiały się smutne lub gniewne emocje. Z kolei ludzie, których potrzeby psychologiczne były zaspokojone, częściej pozytywnie opisywali swoje sny.
-
Negatywne emocje senne mogą bezpośrednio wynikać z niepokojących wydarzeń doświadczanych we śnie i wskazywać, że psychika próbuje przetworzyć i nadać sens szczególnie trudnym psychologicznie doświadczeniom na jawie - wyjaśnia Netta Weinstein z University of Cardiff.
Ludzie, którzy byli sfrustrowani swoją codzienną sytuacją, mieli zwykle powracające sny, w których upadali, ponosili porażkę lub byli atakowani. Według Weinstein powtarzające się sny mogą wynikać z niepokojących doświadczeń psychologicznych, które dana osoba musi przetworzyć.
- Powtarzające się sny zmuszają ludzi do przepracowania najbardziej palących problemów w ich życiu, i można sądzić, że wynikają one z ich niezdolności do przystosowania się do trudnych doświadczeń - wyjaśnia Weinstein.
Na podstawie:
Recurring nightmares could reflect your daily frustrations