Strona głównaStyl życiaJak łatwo zmniejszyć skutki siedzącego styl życia

Jak łatwo zmniejszyć skutki siedzącego styl życia

Wszyscy już powinni wiedzieć, że siedzący styl życia zagraża zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Współcześnie jednak coraz trudniej znaleźć czas na uprawianie sportu i wiele profesji wymaga pozostawania w pozycji siedzącej przez długie godziny, a poza tym niemal każdy posiada samochód, więc dodatkowo wydłuża się czas siedzenia. Okazuje sie, że aby ograniczyć negatywne skutki tego, warto poruszać się choćby przez dwie minuty co pół godziny.
Jak łatwo zmniejszyć skutki siedzącego styl życia [Fot. Sven Vietense - Fotolia.com]
Jeżeli chcesz zmniejszyć efekty siedzącego stylu życia, co pół godziny wstań i wykonaj kilka , czy przejdź się po pokoju, już dwie minuty takiej przerwy pomagają zmniejszyć negatywny wpływ długiego siedzenia na zdrowie, mówią uczeni z Uniwersytetu w Otago w Nowej Zelandii.

Aktywne przerwy od siedzenia pomagają zmniejszyć poziom glukozy i we krwi, co zwiększa ochronę przed cukrzycą typu 2 i innymi problemami zdrowotnymi.

Uczeni przeanalizowali 44 badania, w których analizowano metaboliczne i naczyniowe skutki prowadzenia siedzącego trybu życia. Okazało się, że częst (co trzydzieści minut) wstawanie z krzesła czy fotela i wykonywanie ćwiczeń lub po prostu przejście kilkudziesieciu kroków zmniejsza szkody wywoływane brakiem wysiłku i pozostawaniem w jednej pozycji przez dłuższy czas.

Wystarczyły dwie minuty aktywności, by doszło do zmniejszenia poziomu , insuliny i trójglicerydów. Co ciekawe, nie miało znaczenia, co uczestnicy jedli, ile ważyli i jak dokładnie wyglądały ich aktywne przerwy.

Jak podkreślają autorzy, obecnie ludzie spedzają średnio trzy czwarte dnia w pozycji siedzącej, a pozostawanie w niej tak długo zwiększa ryzyko wielu chorób, w tym , oraz pewnych form raka. Jakkolwiek trudno jest znacząco zmienić te proporcje, im bardziej ograniczy się czas siedzenia na korzyść ruchu, tym większe ma się szanse na uniknięcie wymienionych chorób.

O badaniach napisano w magazynie Sports Medicine.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Kobiety.net.pl
  • EWST.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X